Életmód

Jó hír: Egy óra sétával már kiküszöbölhető nyolc óra ülőmunka káros hatása

Már napi egy óra közepesen megterhelő fizikai aktivitás is segíthet legyőzni az irodai munka vagy a tévénézés káros hatásait egy tanulmány szerint.
Séta a családdal Napi egy óra tempós séta is nagyon hasznos lehet (Forrás: nathanielcline.com)

A kutatók egymillió férfi és nő adatainak vizsgálásával vonták le azt a következtetésüket, hogy napi több mint nyolc óra ülőmunka vagy tévénézés már jelentősen növeli a korai elhalálozás esélyét feltéve, ha emellett nem végeznek rendszeresen valamilyen testmozgást az emberek. Az ebbe a csoportba tartozó emberek – köztük több ezer irodában dolgozó személy – átlagosan 60 százalékkal nagyobb eséllyel halt meg viszonylag fiatalon, mint az aktívabb, vagy a több fizikai aktivitással járó munkát végző emberek. A legtöbben a sokat ülők közül valamilyen szív- és érrendszeri megbetegedésben haltak meg.

Szerencse azonban, hogy kis odafigyeléssel lényegében bárki tehet azért, hogy a korai elhalálozás kockázatát csökkentse: kiderült ugyanis, hogy az ülőmunka és túl kevés fizikai aktivitás okozta korai halálok megelőzhetőek napi legalább egy óra közepes fizikai aktivitással járó tevékenységgel.

Nem kell tehát intenzív edzésre, sziklamászásra, vagy bármilyen „ördöngösségre” gondolni, hiszen egy óra kerékpározás, vagy tempós, élénk séta már jelentősen csökkenti a sok ülés káros hatásait. Mindezt nem kifejezetten nehéz teljesíteni sem, hiszen ha például naponta egyszer sétálni indulunk a kutyával, ez egy fél órás oda, s egy fél órás visszautat jelent az otthonunkig.

A kutatás vezetői szerint fontos lenne, hogy az irodák vezetői biztosítsák annak lehetőségét az alkalmazottak számára, hogy rövid szüneteket tartsanak a munka közben, amikor lehetőségük nyílik egy kevés mozgásra, az íróasztaloktól való elszakadásra. Még akár az is hasznos lehet valamelyest, ha a folyosón lévő kávéautomatáig elmennek.

Ulf Ekelund, a Cambridge-i Egyetem professzora elmondta, hogy kutatásuk során megfigyelték, hogy naponta már akár egy óra fizikai elfoglaltsággal, így például tempós gyaloglással vagy kerékpározással is szinte egészen kiküszöbölhető a sok ülés okozta kockázat.

A kutató elmondta az is, hogy noha tudja, hogy az irodában dolgozók hosszú órákat ülnek egy helyben, számukra azt tanácsolja, hogy amint egy kicsi mozgásra is lehetőségük van, úgy éljenek ezzel a lehetőséggel, hiszen minden apró, „plusz” mozgás hasznos lehet.

A 16, korábbi egészségügyi vizsgálat során gyűjtött adatok elemzésével elkészült tanulmány a Lancet nevű orvosi lapban jelent meg. A vizsgált személyek többsége 45 évesnél idősebb volt, és az Egyesült Államokban, Európában vagy Ausztráliában élt. A vizsgált személyeket négy csoportra osztották annak megfelelően, hogy mennyi testmozgást végeztek egy nap, az elhalálozást pedig egy 18 éves időszak alatt követték nyomon.

Kiderült az is, hogy a sokat tévéző személyek ugyanakkor szintén nagyobb eséllyel haltak meg korán, kivéve, ha emellett a legtöbb fizikai aktivitást végző csoportnak is tagjai voltak. Ennek az lehet az oka, hogy a sok tévénézés mellett egyébként is az egészségre káros életmódot folytatott annak az 500 ezer embernek a nagy része, akiket a „TV csoportba” soroltak.

A sétálás vagy kerékpározás önmagában talán unalmasak lehetnek, de sokat segíthet, ha keresünk olyan motivációt, amely miatt megéri nap mint nap felkelni a kanapéról, és mondjuk sétálni indulni. Ilyen lehet például egy park felkeresése, vagy a kutyasétáltatás is, de a barátokkal vagy családtagokkal együtt és élvezetesebb a biciklizés és sétálás is. 



Ha érdekesnek találta cikkünket, ossza meg másokkal is!

A weboldal cookie-kat használ a biztonságos böngészés és a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében. (Részletek)

Engedélyezi a cookie-k használatát? Igen