hirdetés
Életmód

Talán nem is olyan károsak a telített zsírok

Bár a zsírokban gazdag ételek általában nem tesznek jót az egészségnek, egy új tanulmány szerint a telített zsírokat tartalmazó táplálékok bizonyos összehasonlításban akár pozitív egészségügyi hatást is kifejthetnek.
Sajtok Úgy tűnik, hogy nem is olyan károsak a tejtermékekben található telített zsírok (Forrás: wisegeek.org)
hirdetés

A norvég Bergeni Egyetem kutatói szerint nem növekedett jelentősen a káros koleszterin akkor, ha az emberek a természetesen zsírban gazdag élelmiszereket úgy fogyasztották, hogy eközben kevesebb szénhidrátot ettek.

Simon Dankel, a tanulmány vezető szerzője az Independentnek elmondta, hogy meglátásuk szerint az emberi szervezet „tökéletesen megvan” a zsírokkal, mint fő energiaforrásokkal. Bár az emberek általában azt mondják, hogy semmiképpen nem képezhetik a diéta alapját a telített zsírok, a kutatás során mégis valamelyest pozitív anyagcsere-folyamatokat sikerült megfigyelniük.

„A diéta során az energia forrásának alapját a szénhidrátok és a zsírok egyaránt képezhetik. Mindez nem jelent nagy változást” – mondta a kutató.

Ugyanakkor több egészségügyi szervezet – így az NHS is – arra inti az embereket, hogy lehetőleg ne vigyék túlzásba a telített zsírok fogyasztását, mivel azok megnövelhetik a vér koleszterinszintjét. A brit egészségügyi szervezet a férfiak esetében napi 30, míg a nők esetében napi 20 grammos ajánlást ír elő a telített zsírok tekintetében.

Telített zsírt tartalmazó ételekSokféle ételben találhatunk telített zsírokat, mégsem mindegy, hogy melyiket esszük (Forrás: fitbit.com)

A norvég kutatásban nagyjából 40, elhízott férfi vett részt. Simon Dankel szerint ennek a kutatásnak a során a korábbiakhoz képest jóval szigorúbban követték nyomon az eredményeket, így aztán valamelyest megbízhatóbbnak is tartják az újabb, mint a korábbi kutatásokat.

(Bár a 40 személy hagyományosan egy elég kis mintát jelent, ami esetleg kétségbe vonhatja, hogy valóban különösen megbízható a kutatás eredménye...)

Míg 20 férfi szigorúan csak alacsony zsírtartalmú és magas szénhidráttartalmú ételeket evett, addig a további 20 férfi kétszer annyi telített zsírt, viszont kevesebb szénhidrátot fogyasztott. Utóbbi csoport napi energiaigénye 24 százalékban vajból származott.

A kutató elmondta, hogy az önkéntesek főként a tejtermékekben, így a vajban, tejszínben található telített zsírokat fogyasztották, de némi kókuszzsírt is ettek. Kiemelte azonban, hogy a gyorséttermi ételekben megtalálható feldolgozott zsírok nem szerepeltek egyik csoport diétájában sem.

A két csoport egyaránt sok zöldséget evett, és egyikük sem kapott napi 2100 kcal-nál több ételt egy nap. A kutatás végére mindkét csoportban átlagosan 12 kilogrammot fogytak az emberek, amivel alighanem csökkent az elhízással összefüggő betegségek, így a magas vérnyomás vagy a cukorbetegség kialakulásának kockázata is náluk.

Telítetlen zsírsavakat tartalmazó ételekA legjobb azért mégis csak az, ha telítetlen zsírokat tartalmazó ételeket eszünk többségében (Forrás: medscape.com)

Simon Dankel szerint alapvetően, önmagukban tehát nem a zsírok azok, amelyeknek rossz hatása van az egészségre, és azok az emberek, akik több zsírt esznek, lehetnek éppen olyan egészségesek, mint akik kevesebb zsírt, de például több szénhidrátot esznek.

A kutatás némileg magyarázatot jelenthet a „francia paradoxon” jelenségre – Franciaországban annak ellenére, hogy az emberek sok telített zsírokban gazdag ételt esznek, alacsony a szívbetegségek aránya a lakosság körében.

Mindettől függetlenül nem érdemes túlzásba vinni a zsírok fogyasztását sem – hiszen a múlt hónapban például egy, a BMJ-ben közölt tanulmányból kiderült, hogy azzal, ha a telített zsírokban gazdag ételek egy részét zöldségekre, teljes kiőrlésű szénhidrát-forrásokra, vagy akár többszörösen telítetlen zsírsavakat tartalmazó ételekre cseréljük le, máris sokat tehetünk a szívünk egészségéért. Egy egy százalékos ilyen váltás akár nyolc százalékkal is csökkentheti a szívbetegség kialakulásának kockázatát.



Ha érdekesnek találta cikkünket, ossza meg másokkal is!
loading...
hirdetés
hirdetés

A weboldal cookie-kat használ a biztonságos böngészés és a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében. (Részletek)

Engedélyezi a cookie-k használatát? Igen