hirdetés
Életmód

Két hét alatt javíthat a gyümölcsökben, zöldségekben gazdag diéta a pszichológiai állapotunkon

Már csak ezért is várjuk a tavaszt, amikor végre nem csak az idő lesz kellemesebb, de könnyebben juthatunk hozzá az egészséges gyümölcsökhöz, zöldségekhez.
Kisfiú, kutya és dinnye A gyümölcsöket szinte mindenki szereti, ráadásul igen egészségesek is (Forrás: dailymail.co.uk)
hirdetés

Azt már eddig is tudtuk, hogy a gyümölcsök és zöldségek elengedhetetlen részei az egészséges táplálkozásnak, ugyanakkor egy új kutatás során megfigyelték, hogy nem csak a fizikai egészségünknek tesz jót, ha gyümölcsöket fogyasztunk, hanem a pszichológiai jóllétünknek is. Ráadásul már akár két hét leforgása alatt tapasztalhatjuk a gyümölcsök, zöldségek ilyen jótékony hatását.

Dr. Tamlin Conner, az Új-zélandi Otagói Egyetem pszichológiai karának kutatója kollégáival a kutatásuk során megfigyelte, hogy azok a fiatal felnőttek, akiknek napi rendszerességgel adtak „plusz” gyümölcs-, illetve zöldségadagot egy 14 napos időszakban, mind a vitalitásukban, mint pedig a motivációikat illetően pozitív változáson mentek keresztül. Az erről szóló tanulmány a PLOS One nevű lapban jelent meg.

Az amerikai mezőgazdasági minisztérium ajánlása szerint a felnőtteknek naponta nagyjából két csésze gyümölcsöt, és szintén két-három csésze zöldséget kellene megenniük. Ez a gyümölcsök esetében (a mennyiséget tekintve) egy nagyobb narancsnak, vagy egy grapefruit felének felel meg, míg a zöldségeknél egy nagy kaliforniai paprikát képzelhetünk magunk elé „példaként”.

Tavaszi zöldségekMár nem is kell olyan sokat várni a finom, friss zöldségekre...! (Forrás: sheknows.com)

Az már korábban kiderült, hogy az egészséges étrend részeként a gyümölcsök és zöldségek segíthetnek csökkenteni az elhízás, a 2-es típusú cukorbetegség, a szívbetegségek és bizonyos ráktípusok kialakulásának kockázatát, az utóbbi években azonban több kutatás is összefüggésbe hozta a zöldségben és gyümölcsben gazdag diétát a jobb mentális egészséggel is. Ugyanezt az összefüggést vizsgálták az újabb kutatás során is.

A kutatók összesen 171, 18-25 éves tanulót vontak a kutatásba, akiket a két hetes időszakra három csoportra osztottak.

Az első csoport normál étkezési mintázatot követett, egy másik csoportnak személyesen adták oda a friss zöldségeket, gyümölcsöket (közöttük sárgarépát, kivit, almát és narancsot), míg a harmadik csoport előre fizetett élelmiszer-utalványokat kapott, és emellé egy szöveges emlékeztetőt, hogy több gyümölcsöt és zöldséget kell fogyasztaniuk.

A kutatás elején és végén is átestek egy pszichológiai vizsgálaton az önkéntesek, többek között a hangulatokat, vitalitásukat, motivációjukat, illetve az esetleges depressziós, illetve szorongásos tüneteiket figyelték.

Gyümölcsök és egy nőMár két hét alatt pozitív változásokat figyeltek meg a friss gyümölcsöt, zöldséget fogyasztóknál (Forrás: healthyeatingcooking.com)

A kutatók megfigyelték, hogy azok az önkéntesek, akiknek személyesen adták át a zöldségeket, gyümölcsöket, ezek nagy részét el is fogyasztották – naponta átlagosan 3,7 adag mennyiségben. Egyben ez volt az a csoport, ahol jelentős pozitív változást lehetett megfigyelni a pszichológiai jóllét tekintetében. Különösen a vitalitásuk, a motivációjuk és kedélyállapotuk javult.

A másik két csoportnál ugyanakkor nem figyeltek meg fejlődést a pszichológiai jóllétükben a két hét alatt. A depressziós és szorongásos tüneteken emellett a gyümölcsök és zöldségek fogyasztása sem segített a 14 napos időszakban. 

A kutatás eredményei mindenesetre azt mutatják, hogy a zöldségek, gyümölcsök fogyasztása pozitív hatással lehet a pszichológiai jóllétre.



Ha érdekesnek találta cikkünket, ossza meg másokkal is!
loading...
hirdetés
hirdetés

A weboldal cookie-kat használ a biztonságos böngészés és a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében. (Részletek)

Engedélyezi a cookie-k használatát? Igen