Életmód

Napi öt adag zöldség és gyümölcs fogyasztásával a demencia kockázata is csökkenhet

A gyümölcsök és zöldségek rendszeres fogyasztása számtalan pozitív hatást fejthet ki, egy új friss kutatás szerint például a demencia kialakulásának kockázatát is jelentősen csökkentheti a napi ötszöri zöldség, illetve gyümölcsfogyasztás.
Friss gyümölcsök Naponta 400 gramm zöldséget és gyümölcsöt kellene enni a WHO ajánlása szerint (Forrás: vientianebackpackershostel.com)

A világon közel 47,5 millió embert érint a demencia, és várhatóan ez a szám 2050-re háromszorosára nő. Egy új kutatás szerint ugyanakkor csökkenthető a demencia kialakulásának kockázata, méghozzá például úgy, ha naponta legalább öt adag zöldséget és gyümölcsöt eszünk. Az Age and Ageing nevű lapban megjelent tanulmány szerint azoknál a felnőtteknél, akik naponta legalább három alkalommal ettek zöldséget, és két alkalommal gyümölcsöt, idősebb korukban ritkábban fordult elő ez az állapot.

Az Egészségügyi világszervezet ajánlása szerint egy felnőttnek naponra legalább 400 gramm (vagyis közel 5 adag) zöldséget és gyümölcsöt kellene fogyasztania ahhoz, hogy javítsa az egészségét, és például csökkenjen a szívbetegség és a rák kialakulásának kockázata.

Egy szintén nemrégiben megjelent kutatás szerint ráadásul a hangulatunkon is nagyon sokat javíthat, ha sok zöldséget, gyümölcsöt eszünk, és – egy másik kutatás szerint – napi tíz adag zöldséggel már a korai elhalálozás kockázata is jelentősen csökkenhet. Korábbi kutatások emellett már szintén összefüggést figyeltek meg az Alzheimer-kór és a demencia valószínűsége, valamint a gyümölcs- és zöldségfogyasztás között, bár ezekben pontos mennyiségről még nem számoltak be a zöldségeket és gyümölcsöket illetően.

Az újabb kutatás során azt vizsgálták, hogy az egészségügyi ajánlás – miszerint naponta ötször kellene zöldséget, gyümölcsöt enni – betartásával csökkenthető-e a demencia kockázata. Ennek kiderítésére 17 700 idősödő vagy idős kínai személytől gyűjtött adatokat elemeztek.

A tanulmány kezdetekor egyik vizsgált felnőtt sem szenvedett demenciában, és átlagosan 6 évig követték őket nyomon, ami alatt figyelték, hogy kialakul-e náluk ez az állapot, és hogy mindez összefüggésben állhat-e a napi gyümölcs- és zöldségfogyasztással.

Megfigyelték, hogy azoknál az embereknél, akik naponta háromszor ettek zöldséget és kétszer gyümölcsöt, a hat év elteltével kisebb eséllyel alakult ki demencia, mint a WHO ajánlását be nem tartóknál. Sőt, a demencia még kisebb eséllyel alakult ki azoknál, akik az egészségügyi ajánláson felül naponta újabb három adag zöldséget fogyasztottak.

Ugyanezeket az összefüggéseket lehetett megfigyelni még akkor is, amikor az esetleges torzító körülményeket, például az életkort, a dohányzási szokásokat és a krónikus betegségek jelenlétét kizárták.

A kutatók felvetése szerint az oxidatív stressz és a gyulladások a feltételezések szerint hozzájárulhatnak a demencia kialakulásához, a gyümölcsök és zöldségek pedig sok B-vitamint, E-vitamint és már értékes anyagokat tartalmaznak, amelyek megelőzhetik az ilyen folyamatok és állapotok kialakulását.

Annak kiderítésére, hogy pontosan hogyan csökkenthetik a demencia kialakulásának kockázatát a gyümölcsök és zöldségek, további kutatásra van szükség, ugyanakkor a kutatás eredményei már most megmutatják, hogy valóban lehet összefüggés ezek fogyasztása és a demencia kockázatának csökkenése között.



Ha érdekesnek találta cikkünket, ossza meg másokkal is!

A weboldal cookie-kat használ a biztonságos böngészés és a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében. (Részletek)

Engedélyezi a cookie-k használatát? Igen