Életmód

A zöldségek, gyümölcsök fogyasztása csökkentheti a stresszt

Egy friss kutatás újabb meglepő pozitív hatását fedezte fel a zöldségek, gyümölcsök fogyasztásának – mégpedig azt, hogy napi hét adag ilyen élelmiszer elfogyasztása esetén jelentősen csökkent a pszichológiai stressz a középkorú nők esetében.
Kosár gyümölcs Különösen a nők esetében lehet nagy jelentősége a napi zöldség- és gyümölcsfogyasztásnak (Forrás: saddahaq.com)

Az Amerikai Pszichológiai Társaság szerint az Egyesült Államokban élő felnőttek majdnem háromnegyede a megkérdezése előtti egy hónapban a stressz legalább egy jelét tapasztalta – ilyen jelek lehetnek például

  • a düh,
  • az idegesség,
  • a szorongás,
  • a levertség vagy éppen
  • az ingerlékenység.

A stressz a mentális egészségünket is kedvezőtlenül befolyásolhatja, de emellett a fizikai egészségünkre is rányomhatja a bélyegét. A krónikus stressz különböző tanulmányok szerint az elhízás, a magas vérnyomás, a szívbetegségek és a cukorbetegség kialakulásához is hozzájárulhat. Sajnos nagyon gyakran nem tudjuk elkerülni az olyan helyzeteket, amelyek a stressz forrásait jelentik, viszont megpróbálhatunk tenni azért, hogy minél kevésbé viseljenek meg minket az ilyen helyzetek.

Ennek többféle módja is lehet, egy friss tanulmány szerint például már az is némi segítséget jelenthet, ha több friss zöldséget, gyümölcsöt eszünk a mindennapok során. Különösen a nők esetében bizonyult az efféle étrend pozitív hatásúnak. Az erről szóló tanulmány a BMJ Open nevű online egészségügyi folyóiratban jelent meg.

A kutatás során több mint 60 400, 45 éves vagy ennél idősebb férfitől és nőtől gyűjtött adatokat vizsgáltak, akik egy nagy, 267 ezres mintával dolgozó ausztrál felmérésben vettek részt. A felmérésben részt vevők napi átlagos zöldség/gyümölcsfogyasztását 2006 és 2008 között, majd 2010-ben mérték fel. Mindkét esetben úgynevezett Kessler-skála alapján mérték a résztvevők esetében a stressz tüneteinek meglétét.

A kutatók szerint azok, akik naponta 3-4 adag zöldséget, gyümölcsöt ettek, általánosságban 12 százalékkal kisebb eséllyel tapasztalták a stressz jeleit, mint azok, akik egyáltalán nem ettek ilyen élelmiszert napi rendszerességgel. A napi 5-7 adag gyümölcsöt, zöldséget fogyasztók esetében már 14 százalékos volt az eltérés.

A férfiak és nők esetében azonban eltérő mértékű volt a gyümölcsfogyasztás pozitív hatásának mértéke – a nőknél jelentősebb pozitív eltérést lehetett megfigyelni.

Náluk már 23 százalékkal volt kisebb a kockázat a stressz tüneteinek megjelenésére, ha 5-7 adag zöldséget, gyümölcsöt ettek egy nap, mintha egyáltalán nem ettek volna ilyet. A napi 2 adag zöldséget/gyümölcsöt fogyasztóknál 16, míg a 2-4 adagot evőknél 18 százalék volt az eltérés a gyümölcsöt és zöldséget rendszeresen nem fogyasztókhoz képest.

Mindkét nem esetében megfigyelhető volt azonban, hogy a napi 7 adagnál több zöldség, gyümölcs elfogyasztása már nem befolyásolta érdemben a stressz tüneteinek megjelenését.

Nem ez az első olyan tanulmány mindenesetre, amely szerint a gyümölcsök, zöldségek fogyasztásának kedvező a hatása a pszichológiai állapotunkra. A múlt hónapban mi is beszámoltunk arról a kutatásról, amely szerint már két hét alatt javíthat a pszichológiai állapotunkon a gyümölcsökben, zöldségekben gazdag étrend.



Ha érdekesnek találta cikkünket, ossza meg másokkal is!

A weboldal cookie-kat használ a biztonságos böngészés és a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében. (Részletek)

Engedélyezi a cookie-k használatát? Igen