hirdetés
Életmód

A sós étrendet fogyasztók éhesebbek és „kevésbé szomjasak”

Azt feltételezhetnénk, hogy a sós étrend mellett növekszik a folyadékbevitel, ám egy marsi missziót szimuláló tanulmány szerint ennek az ellenkezője igaz. Ráadásul aki sósabb ételeket eszik, gyakran még éhesebbnek is érzi magát.
Sós perec A több só rövid távon ugyan szomjasabbá tehet, hosszabb távon viszont ezzel ellentétes lehet a hatása (Forrás: shsoktoberfest.com)
hirdetés

Az űrügynökségek számára fontos kérdés lehet a szükséges víz mennyisége, amennyiben egyszer a Marsra indítanak embereket. Sokáig úgy vélhettük, hogy a magasabb sóbevitel hatására az emberek szomjúságérzete is nő, főként azért, mert általában nagyobb mennyiségű vizelet keletkezik a sófogyasztást követően.

Német és amerikai kutatók viszont azt figyelték, meg, hogy a sóban gazdag étrend éppen ellenkező hatást váltott ki a 205 napig szigorúan megfigyelt étrendet fogyasztó 10 férfi esetében. A kutatás ideje alatt ezek a személyek kevesebbet ettek és annak ellenére is több vizet tartottak vissza, hogy több vizelet távozott a szervezetükből.

Emellett a megfigyelt tíz személy éhesebbnek is érezte magát akkor, amikor sok sót evett, mint amikor kevesebb só volt az étrendjükben.

Később egereken is megismételték a kísérletet, ahol szintén azt figyelték meg, hogy a sok sót fogyasztó egerek kevesebbet ittak, és emellett éhesebbek voltak, mint azok, amelyek étrendjében kevesebb volt a só.

Friedrich Luft, az egyik kutató az Independentnek azt írta, hogy háromféle mennyiségű sóbevitelt teszteltek, amelyek közül kettő olyan mennyiség volt, amit rendszerint az emberek elfogyasztanak – 12, illetve 9 gramm –, míg a harmadik a „táplálkozási tanácsadók által megállapított” 6 gramm volt.

Megfigyelték, hogy mind a 10, 205 napon át figyelt személy kevesebbet ivott és több vizelet távozott a szervezetükből, amikor több sót ettek, mint amikor kevesebbet. A kutató megjegyezte ugyanakkor, hogy apró változásokról van szó, amelyet a hétköznapokban aligha vennénk észre – a Marshoz viszont, és onnan vissza 510 nap eljutni, így az ilyen apró változások is fontosak lehetnek.

Emellett kiemelte azt is, hogy a több só elfogyasztásának a rövid távú hatása valóban lehet az, hogy az illető több folyadékot iszik, ők viszont kutatásuk során kifejezetten a sós étrend hosszú távú hatásait vizsgálták.

A Journal of Clinical Investigation lapban megjelent tanulmányban a kutatók azt írták, hogy a kutatásuk eredménye „látszólag ellentétes az előzetes várakozásokkal”, egyben kifejtették, hogy a vesék egy nagy hatékonyságú „a víz megőrzésére szolgáló biológiai korlátként” működtek.

Mint írták, ez a vízszabályozó rendszer olyan hatékony volt, hogy a napi 12 grammos sóbevitel mellett is maradt kiválasztható „vízfelesleg” a szervezetben, aminek következtében több lett a vizelet.

A szervezet folyadékfelhasználása nem csupán a szervezetbe vitt folyadékmennyiségre adott válaszon alapul, ugyanis amikor a szervezetünk az élelmiszert és az italt feldolgozza, hogy energiát állítson elő abból, akkor szén-dioxidot, vizet és más melléktermékeket termel, amelyeket aztán ki kell választani. Annak, ahogyan ez a folyamat történik, jelentős a hatása más melléktermékek mennyiségére is.



Ha érdekesnek találta cikkünket, ossza meg másokkal is!
loading...
hirdetés
hirdetés

A weboldal cookie-kat használ a biztonságos böngészés és a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében. (Részletek)

Engedélyezi a cookie-k használatát? Igen