hirdetés
Életmód

A túl sok hús fogyasztása növelheti a cukorbetegség kockázatát

Az Észak-Finnországi Egyetem egy friss kutatása megerősítette azt a feltételezést, miszerint a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásában fontos szerepe lehet annak, hogy milyen forrásból vesszük magunkhoz az élelmi fehérjét. A kutatók azt figyelték meg, hogy akik jellemzően növényi forrásból fedezték fehérjeigényüket, kisebb eséllyel váltak később cukorbeteggé, mint akik sok húst fogyasztottak. Az erről szóló tanulmány a British Journal of Nutrition nevű lapban jelent meg.
Fehérjeforrások A növényi és a tojásból, halból, tejtermékekből származó fehérjék a kutatók szerint nem növelik a cukorbetegség kockázatát (Forrás: thefractions.com)
hirdetés

Az utóbbi hónapokban több érdekes tanulmány is megjelent különböző lapokban a 2-es típusú cukorbetegséggel kapcsolatosan, ezek egyike szerint a friss gyümölcsök a viszonylag magas cukortartalmuk ellenére is csökkenthették a betegség kialakulásának kockázatát, míg a gluténmentes étrendről ennek éppen ellenkezője „derült ki”.

Egy korábbi kutatás szerint összefüggés van a magasabb fehérje és állati fehérje bevitel, illetve a 2-es típusú cukorbetegség magasabb kockázata között, különösen a feldolgozott és vörös húsok esetében figyeltek meg jelentős összefüggést.

Ezzel szemben eddig nem igazán kutatták a különböző forrásokból származó fehérjék esetleges hatását a cukorbetegségre, így aztán az Észak-Finnországi Egyetem most alaposabban is szemügyre vette az élelmi fehérjéket és azok hatásait a kérdésben.

A kutatók összesen 2332 olyan, 42-60 éves férfit vizsgáltak, akik a kutatás elején nem voltak cukorbetegek. Tizenkilenc évig követték nyomon az ő egészségügyi helyzetüket, ez idő alatt pedig 432 férfinél állapították meg az orvosok a 2-es típusú cukorbetegséget.

A kutatók megfigyelték, hogy azok a férfiak, akik több növényi fehérjét ettek, általában egészségesebben is éltek valamivel, ám önmagában a némileg egészségesebb életmódjuk még nem határozta meg számottevően a cukorbetegség kialakulásának kockázatát.

Növényi fehérjékSzámos növényben található nagy mennyiségű fehérje (Forrás: foxnews.com)

A legtöbb növényi fehérjét fogyasztó férfiak esetében 35 százalékkal volt alacsonyabb a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázata, mint a legkevesebb növényi fehérjét evőknél.

Egy számítógépes modell segítségével a kutatók úgy becsülték, hogy naponta nagyjából 5 gramm állati fehérje növényire cserélésével hosszú távon 18 százalékkal is csökkenhet a cukorbetegség kockázata. A növényi fehérjék fogyasztásának hatására a kutatás elején alacsonyabb vércukorszintet figyeltek meg, ami talán magyarázatot jelent a hosszabb távú összefüggésekre is.

A kutatásban a növényi fehérje elsődleges forrását a gabonából készült termékek és a zöldségek jelentették.

Mindezen túl a kutatók megfigyelték, hogy általánosságban véve is növelte a cukorbetegség kockázatát a túl sok (feldolgozott vagy nem feldolgozott) hús fogyasztása, viszont valószínűleg nem önmagában a húsban lévő fehérjének „köszönhető” ez a negatív hatás, hanem más összetevőknek, amelyek a hústermékekben vannak.

Érdekes lehet ugyanakkor, hogy a más állati termékekből (pl. tejtermékek, tojás) származó fehérje, illetve a halak fogyasztásával a szervezetbe vitt fehérje hatására sem nőtt a cukorbetegség kockázata. A tojás esetében éppenséggel egy korábbi kutatás során éppen a 2-es típusú cukorbetegség alacsonyabb kockázatát figyelték meg.



Ha érdekesnek találta cikkünket, ossza meg másokkal is!
loading...
hirdetés
hirdetés

A weboldal cookie-kat használ a biztonságos böngészés és a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében. (Részletek)

Engedélyezi a cookie-k használatát? Igen