hirdetés
Életmód

„Megjutalmaz” az agyunk az alkotásért

A telerajzolt füzetekért az iskolában talán büntetés járt, de az agyunk egészen másként áll ehhez a tevékenységhez – történetesen, a jutalmazásért felelős agyi területek aktiválódnak, mikor művészetet gyakorlunk, például festünk vagy rajzolunk. A Drexel Egyetem ezzel kapcsolatos tanulmánya a The Arts in Psychotherapy nevű lapban jelent meg.
Rajzolás A rajzolás pozitív élményekkel tölthet el (Forrás: instanonymous.com)
hirdetés

A Girija Kaimal által vezetett kutatás során fNIRS (funkcionális közeli infravörös spektroszkópia) technológia segítségével mérték a vér áramlását az agy a jutalmazásért felelős területein, miközben az önkéntesek különböző „művészi” elfoglaltságokat gyakoroltak – írta a ScienceDaily.

Girija Kaimal elmondta, hogy az eredmények arra utalnak, talán öröklött örömforrást jelenthet a rajzolás függetlenül arról, hogy milyen lesz a végeredmény. Megjegyezte ugyanakkor, hogy olykor hajlamosak vagyunk arra, hogy túlzottan is befolyásoljon minket az, hogy mit tekint a társadalom jó vagy rossz műnek, vagy hogy ki számít tehetségesnek, és ki nem. Csakhogy amennyiben ezek az ítéletek elbátortalanítanak, azzal egy lehetséges „jutalomforrást” vonunk meg magunktól.

Ha valóban örömforrást jelent a rajzolás, úgy – még ha természetesen nem is lesz minden rajzból mestermű, és mindenkiből művész – legalábbis a saját örömünkre mindenképpen érdemes lehet időnként rajzolni, festeni. Bizonyára az sem véletlen, hogy egyre többen választanak felnőtt kifestőket, amelyeket még csak elrontani sem lehet, de valamilyen szinten mégis az alkotás folyamatát élhetik át általa az emberek.

A kutatás során összesen 26 önkéntes agyát figyelték meg három-három percig úgy, hogy különböző „alkotó” feladatokat végeztettek velük. A három, az önkéntesek által végzett feladat az alábbi volt:

  • Mandalaszínezés,
  • Egy, a papírra rajzolt körön belül vagy a körül történő rajzolás,
  • Rajzolás bármilyen megkötés nélkül.

MandalaszínezésA művészeknél a színezésnek kevésbé volt pozitív a hatása, mint a rajzolásnak (Forrás: Pinterest)

A rajzolás közben a prefrontális kéregben figyelték meg a véráramlást, majd pedig a kapott eredményeket az adott személyek esetében rögzített „normál”, vagyis a rajzolás/színezés előtt mért értékeivel vetették össze. Mindhárom tevékenység alkalmával azt figyelték meg, hogy növekedett a véráramlás ezen az agyterületen a korábban jellemző értékekhez képest.

A prefrontális kéreg egyebek mellett az agy érzelmi és motivációs rendszerében jut szerephez, és része az agy jutalmazásért felelős rendszerének, így feltehetőleg azáltal, hogy ezen a területen megnövekedett a véráramlás, az érintett személyek pozitív élményt éltek át.

A kutatásban részt vettek művészek, és olyan emberek is, akik jellemzően nem rajzoltak. A két csoport között csekély eltérést ugyan megfigyeltek, de mindkét csoportnál „pozitív” hatása volt a két rajzolós feladatnak. Eltérés volt viszont, hogy a színezés „negatívabb” agyi aktivistást eredményezett a művészek agyában, mint a nem művészeknél.

A színezésnél feltehetőleg a művészek úgy érezték, hogy túlzottan is megfosztották őket az eszközeiktől, és túlzottan is szigorúan körülhatárolták, hogy mit tehetnek, valamint zavarhatta őket akár az is, hogy úgy érezték, nem lesznek készen három perc alatt a színezéssel.

A rajzolás és színezés után az önkéntesek egy kérdőívet is kitöltöttek, amelyben általánosságban azt fogalmazták meg, hogy a művészi tevékenységet követően sokkal inkább úgy érezték, hogy képesebbé váltak a problémamegoldásra, mint azt megelőzően, egyben nagyobb eséllyel érezték úgy, hogy „jó ötleteik támadnak”. A három percet viszont nem tartották elegendőnek a rajzoláshoz és színezéshez.



Ha érdekesnek találta cikkünket, ossza meg másokkal is!
loading...
hirdetés
hirdetés

A weboldal cookie-kat használ a biztonságos böngészés és a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében. (Részletek)

Engedélyezi a cookie-k használatát? Igen