hirdetés
Életmód

A dió lehet a fogyókúrázók új kedvence?

Bár a dióról úgy tartják, nem tartozik a „diétás” ételek közé, valójában nemcsak a magas vitamin és ásványi anyag tartalma miatt lehet érdemes fogyasztani, de egy friss kutatás szerint akár azért is, mert segíthet a túlevés megakadályozásában azáltal, hogy a dió fogyasztása az éhségérzetért felelős agyi területre gyakorol hatást. Persze, túlzásokba azért nem kell esni...
Dió A dió finom, egészséges, és úgy tűnik, akár abban is segíthet, hogy egészségesebben válasszuk meg az ételünket (Forrás: healthfitnessrevolution.com)
hirdetés

A Beth Israel Deaconess Egészségügyi Központ kutatóinak a Diabetes, Obesity and Metabolism nevű lapban megjelent tanulmánya szerint a dió fogyasztása az agy az éhségérzetet és az étel utáni sóvárgást szabályozó területét aktiválja. Tanulmányukkal most először fedték fel, milyen neurokognitív hatásai is lehetnek a dió fogyasztásának az agyra.

„Nem gyakran gondolunk arra, hogy amit megeszünk, hogyan hat az agyunkra. Tudjuk, hogy az emberek nagyobb mértékű telítettségérzetről számolnak be, miután diót ettek, de meglehetősen meglepő volt látni a bizonyítékot az agy az étkezéssel összefüggő aktivitásának változására, és ennek hatását arra, hogy mit esznek az emberek, és mennyire érzik magukat éhesnek” – mondta Olivia M Farr, a tanulmány egy szerzője.

Annak megállapítására, hogy pontosan hogyan csillapíthatja a dió az evés utáni sóvárgást, a kutatók funkcionális mágneses rezonanciavizsgálat (fMRI) segítségével figyelték az agyi aktivitás változásait a diófogyasztás után az összesen tíz túlsúlyos önkéntes esetében két, ötnapos kísérlet alkalmával.

Az ellenőrzött környezetben a kutatók pontosan megfigyelgették például azt, hogy mennyi tápanyagot vittek a szervezetükbe az önkéntesek, ami sokkal pontosabb és megbízhatóbb eredményekhez vezet, mintha az önkéntesek saját beszámolóira hagyatkoznának.

Diós smoothieAz önkéntesek diós, illetve dió nélküli smoothie-t kaptak - A kép illusztráció (Forrás: allnutribulletrecipes.com)

Az egyik ötnapos megfigyelés során az önkénteseknek 48 gramm diót tartalmazó smoothie-t adtak, míg a másik ötnapos időszakban éppen ugyanolyan, csak akkor dió nélküli smoothie-t ittak meg a megfigyelt személyek. Mivel véletlenszerűen választották ki, hogy ki melyik alkalommal kap diós vagy dió nélküli smoothie-t, így volt, aki az első, míg mások a második időszak alatt fogyaszthattak a diós italból. A vizsgálat során sem a kutatóknak, sem az önkénteseknek nem fedték fel, hogy ki melyik smoothie-t fogyasztotta.

Ahogyan a korábbi kutatások során, úgy most is kevésbé voltak éhesek az adott héten azok az önkéntesek, akik diós smoothie-t ittak, mint akik a „placebo” italt kapták, és az ötödik napon végrehajtott fMRI tesztek fel is fedték ennek az okát.

Az fMRI tesztek elvégzése során az önkénteseknek „kívánatos” ételekről, így például desszertekről és hamburgerekről készült fotókat mutattak, illetve olyan semleges fotókat is, amelyeken például virágok, sziklák, vagy akár kevésbé kívánatos ételek, így zöldségek voltak.

Amikor a kívánatos ételekről készült fotókat mutatták az önkénteseknek, az agyukról nyert képeken a jobb insula nagyobb mértékű aktivitását lehetett megfigyelni abban azok esetében, akik öt napig a diós smoothie-t fogyasztották. Az agy adott területe feltehetőleg összefüggésben áll a kognitív kontrollal, aminek köszönhetően az önkéntesek nagyobb figyelmet fordítottak az élelmiszer kiválasztására és a kevésbé kívánatos, de egészségesebb ételeket választották.

Korábbi kutatások során egyébként megfigyelték, hogy több más élelmiszer és összetevő is hatással lehet az éhségérzet szabályozására, és elképzelhető, hogy ezek a felfedezések a jövőben az elhízás egy újfajta kezelését alapozzák majd meg.



Ha érdekesnek találta cikkünket, ossza meg másokkal is!
loading...
hirdetés
hirdetés

A weboldal cookie-kat használ a biztonságos böngészés és a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében. (Részletek)

Engedélyezi a cookie-k használatát? Igen