hirdetés
Életmód

Hogyan enyhíthetjük a megfázás tüneteit?

A mentolos cukorkákon és kamillateán túl is van lehetőségünk a megfázás tüneteinek enyhítésére. Érdekes lehet például nemcsak az, hogy a jobb alvásminőség mellett immunrendszerünk is megfelelőbben működik, de az is, hogy a magányosság még a náthát is elviselhetetlenebbé teszi...
Náthás nő A megfázás tüneteinek enyhítésével többféleképpen is próbálkozhatunk... (Forrás: pixabay.com)
hirdetés

Alighanem mindannyian jól ismerjük a meghűlés kellemetlen tüneteit, és noha már írtunk arról, miként lehet némileg enyhíteni a köhögést, a torokfájást, a fejfájást és az orrdugulást otthoni praktikákkal, most alapvetően néhány olyan módszert mutatunk be, amelyek kifejezetten a meghűlést tehetik kevésbé megterhelővé, zavaróvá. Fontos ugyanakkor megjegyezni azt is, hogy komolyabb tünetekkel mindenképpen érdemes felkeresni a háziorvost!

Társasággal az elviselhetőbb tünetekért?

A szociális elszigeteltség, magányosság korábbi kutatások szerint nemcsak a szorongás és depresszió kockázatát növelheti, de a fizikai egészségünkre is negatív lehet a hatása. Így például egy 2016-os tanulmány szerint a szívbetegség és az agyi érkatasztrófa kockázata is emelkedett a magányosság hatására.

A houstoni Rice University kutatóinak a Health Psychology nevű lapban megjelent tanulmánya szerint pedig akár az olyan betegségek tüneteinek súlyosságát is befolyásolhatja a kapcsolataink minősége, mint például a meghűlés.

A kutatás során öt napig egy hotelszobában szállásolták el az önkénteseket – akik mintegy 60 százaléka férfi volt, s mindannyian 18-55 évesek voltak –, miután olyan orrcseppeket adtak nekik, amelyek megfázást idéztek elő. Előzőleg egy kérdőív segítségével nyertek képet a 159 önkéntes kapcsolatairól, és arról, hogy mennyire voltak magányosak. Az öt napos megfigyelés során aztán azt kérték tőlük, mondják el, mennyire súlyosak a tüneteik.

Az önkéntesek 75 százaléka tapasztalta magán a meghűlés tüneteit, és abban a magányos és nem-magányos emberek között nem is mutatkozott különbség, hogy végül ki betegedett meg az orrcseppek hatására.

Ellenben, a kutatás elején magányosabb személyek a kevésbé, vagy nem magányos emberekhez képest súlyosabb tünetekről számoltak be. A kutatók ugyanakkor hangsúlyozták, hogy megfigyelésük szerint nem az érintettek szociális hálójának kiterjedtsége befolyásolta a tünetek „súlyosságát”, hanem a kapcsolataik minősége. 

A túl kevés alvás növeli a meghűlés kockázatát

A megfelelő mennyiségű és minőségű alvás igen sokféleképpen befolyásolja az egészségünket, így például egy 2017-es kutatás során egypetéjű ikerpárokat vizsgáltak alvási szokásaik szerint, és megfigyelték, hogy az egyes ikerpárok azon tagjának, aki kevesebb időt töltött alvással, kedvezőtlenebbül működött az immunrendszere.

Egy 2015-ben ugyancsak a Sleep nevű lapban publikált tanulmány szerint pedig akár 4,5-szeresére növeli a meghűlés kockázatát az, ha valaki a vírussal való találkozást megelőző egy héten rendszerint öt óránál kevesebbet alszik, de már hat óránál kevesebb alvás hatására is 4,2-szeresére emelkedett a megbetegedés kockázata azokhoz képest, akik legalább hét órát aludtak.

Így tehát a megelőzésben mindenképpen fontos szerepe lehet a megfelelő alvásnak is.

Gargarizálás

A sós vízzel gargarizálás egy hagyományos és elég jól bevált módszer a torokfájás enyhítésére, a legtöbben egy teáskanál sót kevernek egy csésze meleg vízbe. Beválhat viszont az is, ha sós víz helyett fél-egy teáskanál citromlét és mézet keverünk a kellemesen meleg vízbe.

TeaÜgyeljünk a megfelelő folyadékbevitelre is! (Forrás: pixabay.com)

Megfelelő folyadékbevitel

A dehidratáltság megelőzése mellett segíthet a váladék „hígításában” az, ha ügyelünk a kiegyensúlyozott folyadékbevitelre. A leginkább vizet érdemes inni, de más italok, így például a gyümölcslevek, kellemesen meleg (nem túl cukros) teák is jó választást jelenthetnek.

Sokan éppenséggel a mézes kamillatea mellett teszik le a voksukat, amely különösen is alkalmas lehet a torokfájás enyhítésére. Emellett a meleg levesek is hatásosak lehetnek a szervezetünk hidratáltságának megőrzésére és az orrdugulás ellen is.

Fontos a megfelelő orrfújás-technika...

Nemcsak az fontos, hogy gyakran fújjuk az orrunkat, de az is, hogy ezt helyesen tegyük. Ehhez enyhén hajtsuk előre a fejünket, és először az egyik, aztán a másik orrjáratot befogva felváltva fújjuk ki az orrunkat.

Forró zuhany

A forró zuhany vagy forró fürdő nemcsak a közérzetünket javíthatja, de a meleg gőz hatására (ideiglenesen) csökkenhet az orrnyálkahártya duzzanata is. Hasonló hatást érhetünk el a forró borogatással és azzal is, ha a helyiségekben párologtatunk - de arra nem árt figyelni, hogy ezt se vigyük túlzásba.



Ha érdekesnek találta cikkünket, ossza meg másokkal is!
loading...
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés

A weboldal cookie-kat használ a biztonságos böngészés és a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében. (Részletek)

Engedélyezi a cookie-k használatát? Igen