hirdetés
Életmód

Öt hobbi, ami egészségesebbé és kiegyensúlyozottabbá tehet

Hobbijainknak számtalan érdekes, és adott esetben akár kifejezetten az egészségre pozitív hatása lehet, és nagyon nem mindegy, hogy mit teszünk akkor, ha éppen van egy kis időnk kikapcsolódni. Érdemes olyan hobbit keresni, amelyet nemcsak élvezünk, de amely egyben lehetőséget nyújt arra, hogy értékesen töltsük el a rendelkezésre álló időnket.
Gitározó férfi A zenehallgatás és a zenélés is csökkentheti a megélt stresszt (Forrás: pexels.com)
hirdetés

Tánc - Örömteli élmény vele a testmozgás

A tánc nemcsak különösen szórakoztató módja lehet az időtöltésnek, de úgy végezhetünk általa testmozgást, hogy annak minden percét élvezzük. Ráadásul a jó zenén és jobb esetben néhány baráton, táncpartneren kívül igazán nincs is szükség más „eszközre” hozzá. A tánc a legtöbbször egyfajta társas tevékenység, ami azért lehet pozitív hatással a szervezetünkre, mert ismeretes, hogy az általános jóllétünk megőrzéséhez aktív szociális életre lehet szükség.

Egy 2011-es Cochrane-áttekintés során 94 olyan korábbi tanulmányt összegeztek, amelyekben összesen 9917 személy vett részt, s ennek során azt figyelték meg, hogy az idősebb emberek esetében javította az egyensúlyt, ha heti legalább három alkalommal táncoltak. Mindez azért is fontos megfigyelés, mert az amerikai Centers for Disease Control and Prevention nevű kormányzati egészségügyi szervezet szerint esések miatt szorul sürgősségi kezelésre évente mintegy 2,8 millió idősebb ember csak az Egyesült Államokban. Az ilyen esések gyakran sajnos az illető halálához vezetnek, 2014-ben például 100 ezerből átlagosan 58 ezer ember halálát okozta (nem szándékos) esés.

A New England Journal of Medicine nevű lapban pedig egy olyan tanulmány jelent meg, amely szerint a gyakori táncolás a demencia kockázatát is akár 76 százalékkal csökkentette.

TáncA tánc egy egyszerű edzésnél érdekesebb, örömtelibb élményt nyújthat (Forrás: pexels.com)

Kertészkedés - A szellemi és fizikai fittségért

A kertészkedés azon felül, hogy több-kevesebb rendszeres testmozgással is jár, rendkívüli mértékben segítheti nemcsak az állóképességet, hajlékonyságot és a jobb erőnlétet, de egyben a mentális egészségünket is.

Emellett a konyhakertből, gyümölcsösből származó zöldségek, fűszer- és gyógynövények, illetve gyümölcsök hozzásegíthetnek az egészségesebb táplálkozáshoz. Amint az ismeretes, a zöldségek és gyümölcsök fogyasztásának számtalan jó hatása van az egészségünkre.

Így például egy 2017-es kutatás szerint a több friss gyümölcs fogyasztása összefüggésbe hozható volt a cukorbetegség kialakulásának kisebb kockázatával, illetve a már cukorbeteg embereknél is csökkent a szövődmények előfordulása, míg egy másik, ugyancsak 2017-ben megjelent tanulmányból az derül ki, akár két hét alatt javíthat a gyümölcsökben, zöldségekben gazdag diéta a pszichológiai állapotunkon. Hasonló következtetésre jutottak egy tavaly márciusi kutatás alkalmával is, amikor azt figyelték meg, hogy napi hét adag zöldség, gyümölcs elfogyasztása esetén jelentősen csökkent a pszichológiai stressz a középkorú nők esetében. Sőt, napi öt adag zöldség és gyümölcs fogyasztásával a demencia kockázata is csökkenhet.

Emellett annak is pozitív a hatása, ha a szabadban tartózkodunk. Egy 2014-es, a PLOS One nevű lapban megjelent tanulmány szerint az idősebb emberek esetében a rendszeres kerékpározás és a kertészkedés egyaránt csökkentették a D-vitamin hiányának valószínűségét, de a rendszeres kertészkedés ezen felül 36 százalékkal csökkentette a demencia kockázatát is.

A barkácsolás-kreatív hobbi, illetve a kertészkedés egy 2013-as tanulmány szerint akár 30 százalékkal csökkentették a szívroham és az agyi érkatasztrófa kockázatát is.

Egy 2016-os tanulmány szerint, amelyben a kertészkedés esetleges, az idősebb nőkre kifejtett hatásait figyelték meg, ezen tevékenység a fizikai és mentális egészségre egyaránt pozitívan hat: nemcsak a hangulatot javíthatta a pozitív élmények hatására, de egyben a kézügyességet és az állóképességet is.

Egy, az Environmental Health Perspectives nevű lapban publikált tanulmány szerint azok a nők, akiket napjaik legnagyobb részében sok növény vett körül, 34 százalékkal kisebb valószínűséggel haltak meg légzőszervi betegségek következtében, míg a rák is 13 százalékkal ritkábban fordult elő az ilyen nők körében, mint azoknál, akik a legkevesebb növénnyel vették körül magukat – mindamellett általában véve tovább is éltek, mint a „kevésbé zöld” környéken élők.

RetekA konyhakertek művelésének különösen sokféle pozitív hatása lehet (Forrás: pexels.com)

Írás, a mentális és fizikai egészség „jótevője”

Azt gondolhatnánk, hogy az írás, mint hobbi nem tartozik a kifejezetten egészséges időtöltések közé – már, ami a fizikai egészségünket illeti –, mivel ha egy laptop, esetleg egy jegyzetfüzet előtt üldögélve elmélkedünk, azzal túl sok testmozgást nem végzünk, és feltehetőleg még csak a szabadba sem megyünk ki... Csakhogy az írás valójában nagyon is sokféleképpen lehet pozitív hatással az egészségünkre, így megfigyelések szerint egyebek mellett

  • javítja a memóriát
  • csökkenti a stressz szintjét, illetve
  • javítja az alvásminőséget.

Több kutatás során például azt figyelték meg, hogy a rákbetegeknek segít a betegség feldolgozásában, ha leírják az élményeiket. Mivel ez a tevékenység segítségükre lehet a betegséggel járó stressz leküzdésében, végső soron a fizikai tüneteiket, egészségüket illetően is pozitív változást tapasztalhatnak.

Az új-zélandi University of Auckland egyetem kutatói pedig összefüggést találtak a sebek gyógyulásának gyorsasága, valamint az írás között. Igaz, az ő megfigyeléseik szerint az sem volt mindegy, hogy miről írtak az önkéntesek. Annak a csoportnak, akik életük legtraumatikusabb élményéről kellett írnia napi húsz percben, 11 nap múltán a sebeik 76 százaléka begyógyult, míg azoknál, akik ugyanennyi ideig a másnapi terveikről írtak, csak a sebek 42 százaléka gyógyult be.

Az írás, mint az önkifejezés formája, igen értékes tevékenység lehet, de emellett annak is jó hatásai lehetnek, ha „közönségnek” írunk – hiszen például egy blog vezetése segíthet olyan emberekkel összehozni, akivel azonos a hobbink, és akár új ismerősöket is szerezhetünk. Ezek olyan pozitív társas élmények, amelyek ugyancsak segíthetnek a mindennapokban.

Laptopon író nőAz írás sokat segít a mindennapi életünk kihívásainak feldolgozásában, egyben az önkifejezés egy eszköze is (Forrás: pexels.com)

A zenehallgatás (és a zenélés) „gyógyít”

A zenehallgatás is pozitívan hathat a fizikai és mentális egészségünkre is. Egy 2013-as áttekintő tanulmány szerint a zene képes javítani az immunrendszer működését, csökkenti a stressz szintjét és a szorongást, valamint némileg a depresszió tüneteit is enyhítheti.

A műtétre váró betegek esetében a kutatók megfigyelése szerint a felírt gyógyszereknél hatékonyabban csökkentette a gyakorta „stressz-hormonnak” is nevezett kortizol szintjét a zenehallgatás, de a zenélés is.

HegedűA zenehallgatás és a zenélés is pozitívan hathatnak az egészségünkre (Forrás: pexels.com)

A kutya a szívünk legjobb barátja is

Számtalan kutatás támasztotta alá, hogy a házi kedvencek rendkívül sokféleképpen járulnak hozzá gazdáik egészségéhez, kezdve attól, hogy adott esetben több testmozgásra és társas tevékenységre ösztökélik őket, egészen addig, hogy csökkentik

  • a vérnyomást,
  • a koleszterinszintet,
  • a triglicerid szintet,
  • a magányosság-érzetet

– és ezekkel együtt a szívinfarktus kockázatát is, mivel előbbiek mind-mind kockázati tényezők annak kialakulásában.

Egy tavaly májusban publikált tanulmány szerint a házi kedvencek csökkenthetik a gyerekek által megélt stresszt, ami nem is csoda, hiszen a gyerekek gyakran „legjobb barátjukként” tekintenek az állatokra. Egy másik kutatás szerint pedig a mentális betegségekkel küzdők számára sok esetben az életük „legmegbecsültebb” szereplői a kedvenceik.

A kutyáknak a munkahelyen is pozitív hatásuk lehet, de például a kutyasétáltatás jót tesz az egészségnek és növeli a környékbeliek biztonságérzetét is. A lovaglás akár okosabbá is teheti a gyerekeket, míg a farmon, állatok közelében felnövekvő gyerekek körében ritkább az asztma

Egy 2016-os tanulmány szerint azok a gyerekek, akiknek a családjában házi kedvencek is vannak, jellemzően kevésbé szoronganak. Felvetődött az is, hogy a házi kedvencek az allergia és elhízás kockázatát is csökkenthetik a gyerekeknél.

KutyaÉrdemes sok időt tölteni a házi kedvencekkel is (Forrás: pexels.com)

 



Ha érdekesnek találta cikkünket, ossza meg másokkal is!
loading...
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés

A weboldal cookie-kat használ a biztonságos böngészés és a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében. (Részletek)

Engedélyezi a cookie-k használatát? Igen