hirdetés
Életmód

Ez a három tea különösen is egészséges

Sokan szeretik a napjukat egy finom teával indítani, vagy akár délután merengenek el egy csésze forró ital mellett – és noha a hagyományos, fekete teának is kedvező hatásai lehetnek az egészségre, néhány forrázatra sokan általánosságban a többinél kedvezőbb hatásúként tekintenek.
Virágzó tea A különböző teáknak többféle pozitív hatása is lehet az egészségünkre (Forrás: pexels.com)
hirdetés

A fekete tea az egyik legnépszerűbb koffeines ital, és jó hír, hogy ennek is többféle kedvező hatást tulajdonítanak, már, ha módjával fogyasztjuk. Így például egy kínai kutatás szerint a napi teafogyasztás segíthet a szellemi hanyatlás megelőzésében, és egy korábbi kutatás eredményei arra engednek következtetni, hogy a kávé és a tea is csökkenthetik a demencia kialakulásának kockázatát. Egy 2017-es tanulmány szerint pedig a – magyarul „zöld hályogként” is ismert, és az idősebb emberek körében viszonylag gyakori – glaukóma kockázata kisebb volt azok esetében, akik minden nap megittak egy csésze meleg teát.

A tea és kávé rendszeres fogyasztása jót tehet a máj egészségének, valamint egy nemrégiben publikált tanulmány szerint a fekete és zöld tea is nyújthat némi segítséget a fogyókúrázóknak.

Bár a hagyományos, fekete tea feltételezhető pozitív egészségi hatásai is egészen sokfélék, több olyan forrázat is van, amelyek talán még ennél is érdekesebbek lehetnek a kedvező hatásaik szempontjából.

Zöld tea

A zöld teát sokan fogyasztják előszeretettel jellegzetes íze miatt de ugyancsak sokan dicsérik a pozitív egészségi hatásai miatt is. Néhány, nemrégiben készített tanulmány is megerősítette a kedvező hatás némelyikét.

Megfigyelték például, hogy a zöld tea javítja a kognitív működést, így például egy tanulmány szerint a rendszeres fogyasztása mellett javítja a memória működését. A Bázeli Egyetemi Klinika kutatói azt figyelték meg, hogy azoknak az egészséges felnőtteknek, akik 27,5 gramm zöldtea-kivonatot tartalmazó italt ittak napi rendszerességgel, a munkamemóriával összefüggésben álló agyi területeiken intenzívebb volt az agyi tevékenységük. Így aztán náluk a homloklebeny és a halántéklebenyek között jobb kapcsolatot figyeltek meg – ezek az agyi területek pedig a tanulásban, a döntések meghozatalában, illetve az emlékek feldolgozásában játszanak szerepet.

A zöld tea jótékony hatásait a benne található polifenolokkal hozták összefüggésbe – ezek olyan mikrotápanyagok, amelyeknek antioxidáns tulajdonságai vannak, és így bizonyos szinten védenek a szabad gyökök káros hatásaitól.

Egy 2017-es kutatás szerint a zöld teában található egyik polifenol például csökkentheti az Alzheimer-kór kockázatát, és ugyanez a polifenol lassíthatja a daganatos sejtek növekedését is bizonyos ráktípusok esetében.

Jázminos tea

A jázmint gyakran valamilyen más tea, így például zöld tea ízesítésére használják, ennek a növénynek azonban olyan további pozitív egészségi hatásai is vannak, amelyeknek köszönhetően a teakeverék is „még egészségesebb” lehet. Ráadásul a jázminban is találhatóak antioxidánsok, amelyek védhetik a sejteket a korral járó károsodástól.

Megfigyelések szerint a jázmin növelheti a fizikai jóllétet, és csökkentheti a stressz hatásait. Korábbi kutatások szerint a jázminban található metil-jazmonát a méhnyakrák-sejtek pusztulását idézheti elő, emellett már annak is jó hatása lehet a hangulatunkra, ha élvezzük a jázmin nyugtató illatát.

Rooibos tea

A rooibos tea több okból is igen népszerű, így például azért, mert koffeinmentes, és alvás előtt is lehet inni, vagy éppen azért, mert édeskés íze miatt cukor nélkül is ízletes, és így a fogyókúrázók számára is ideális választás. Emellett említést érdemel az is, hogy antioxidáns tulajdonságai vannak a rooibos növényből készült forrázatnak – kutatók szerint ráadásul legalább ahhoz mérhető antioxidáns tulajdonságai, mint a zöld teának.

Egy patkányokon végzett kísérlet során azt figyelték meg, hogy a rooibos tea védheti a májat az oxidatív stressztől, így a kutatók felvetése szerint maga a rooibos tea, vagy a növényből készült kivonat hasznos lehet az egészségünk szempontjából. Emellett a rooibos megfigyelések szerint a vérnyomást is csökkentette, valamint az izmok feszültségét is enyhítette, feltehetőleg az egyik benne található flavonoidnak köszönhetően.



Ha érdekesnek találta cikkünket, ossza meg másokkal is!
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés

A weboldal cookie-kat használ a biztonságos böngészés és a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében. (Részletek)

Engedélyezi a cookie-k használatát? Igen