hirdetés
Életmód

Meddig maradunk éberebbek a koffeintől?

Így vagy úgy, de a legtöbben szinte minden nap, vagy éppenséggel akár minden nap fogyasztanak valamennyi koffeint a népszerű élelmiszerek vagy italok révén. Felmerülhet a kérdés, meddig is hat mondjuk a kávéban, teában vagy csokoládéban található koffein élénkítően a szervezetünkre?
Kávé A koffein felezési ideje nagyjából öt óra, vagyis ennyi kell ahhoz, hogy eltűnjön az egy alkalommal elfogyasztott mennyiség fele a szervezetünkből (Forrás: pixabay.com)
hirdetés

A koffein az idegrendszerre hat, és miután elfogyasztjuk, a pulzus gyorsulását és a vérnyomás emelkedését figyelhetjük meg, továbbá energikusabbnak érezhetjük magunkat, és a hangulatunk is javulhat. Mivel a koffein gyorsan hat, sokan akár perceken belül megérezhetik a hatásait, amelyek aztán egészen addig tapasztalhatóak, amíg a szervezetünk lebontja a vegyületet. Hogy ez mennyi ideig tart, azt több tényező is befolyásolja.

Mindenki bizonyos mértékben másként érzékelheti a koffein hatásait, és egyesek esetében tovább érezhetőek azok, mint másoknál. Sőt, bizonyos személyeknek – így azoknak, akik várandósak, vagy éppen nehezen tudnak aludni – érdemes lehet jelentősen mérsékelni a koffein fogyasztását, vagy akár egészen felhagyni azzal.

A koffein úgynevezett felezési ideje – vagyis az az idő, amíg a szervezetből eltűnik az egy adott időben bevitt koffeinmennyiség fele – nagyjából öt óra. Így például ha valaki 40 milligramm koffeint fogyasztott, öt órával később jellemzően 20 milligramm lesz a szervezetében.

A leginkább a koffeinfogyasztást követő 15-45 percben érezhetőek annak hatásai, amit követően a máj hamar feldolgozza a vegyületet. Akik igen érzékenyek a koffeinre, azoknál ugyanakkor akár órákkal később, vagy másnap is érezhető a vegyület hatása. Összességében több tényező is meghatározza, mennyi ideig tapasztalhatóak a hatások, így az illető kora, testsúlya, koffeinre való érzékenysége, és természetesen a szervezetbe bevitt mennyiség is mind-mind befolyásolják ezt az időtartamot.

Rendszeres fogyasztás mellett bizonyos fokú ellenállás alakulhat ki a koffeinnel szemben, s ilyenkor adott esetben már jóformán nem is tapasztalhatóak a jellegzetes hatásai.

Akárhogy is, a túlzott koffeinfogyasztást érdemes kerülni, és nem árt ügyelni arra sem, hogy nem csupán a kávé, tea, energiaitalok és bizonyos üdítőitalok, hanem a csokoládé, valamint néhány gyógyszer is tartalmazza ezt az összetevőt.



Ha érdekesnek találta cikkünket, ossza meg másokkal is!
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés

A weboldal cookie-kat használ a biztonságos böngészés és a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében. (Részletek)

Engedélyezi a cookie-k használatát? Igen