Életmód

Mérgező hatásúak lehetnek a bélrendszer mikrobáira egyes mesterséges édesítőszerek

Noha többen előszeretettel választják a mesterséges édesítőszerekkel készülő ételeket, italokat azok alacsonyabb cukor-, és így kalóriatartalma miatt, egy friss kutatás szerint az ilyen alapanyagoknak árnyoldala is van. Az izraeli Ben-Gurion Egyetem és a szingapúri Nanyang Technológiai Egyetem munkatársainak a Molecules nevű lapban publikált tanulmánya szerint ugyanis az emésztőrendszer mikrobáira ezek egy része akár kisebb mértékben is mérgező hatású lehet.
Üdítőital Bár a túl sok cukor az üdítőitalokban kétségtelenül problémás lehet, az édesítőszerek sem jelentenek feltétlenül egészségesebb választást... (Forrás: pixabay.com / rawpixel)

A kutatás során hat, gyakorta használt mesterséges édesítőszer – az aszpartám, a szukralóz, a szacharin, a neotám, az advantám, valamint a K-aceszulfám –, továbbá tíz ezeket tartalmazó sport-étrendkiegészítő hatásait vizsgálták. Az emésztőrendszerben élő baktériumokra már mindössze 1 mikrogramm/milliliteres koncentráció is mérgező hatásúnak bizonyult a mesterséges édesítőszerekből.

A kutatók vizsgálatuk során módosított – biolumineszkáló – E. coli baktériumot alkalmaztak, amely akkor bocsát ki fényt, ha mérgező anyagokkal érintkezik, s így tulajdonképpen alkalmazható a mikrobiális rendszer állapotának felmérésére is – ismertette Ariel Kushmaro, a tanulmány egy szerzője. Szerinte az eredményeik újabb bizonyítékot jelentenek arra, hogy a mesterséges édesítőszerek fogyasztása káros hatással van az emésztőrendszer mikrobiális tevékenységére. Mindez azért is fontos, mert a bélrendszer mikrobáinak nem megfelelően egészséges „működése” számos egészségi problémát előidézhet.

Ezen felül ráadásul szinte mindannyiunkat érint is a kérdés, hiszen a mesterséges édesítőszereket számtalan élelmiszerben és üdítőitalban megtalálhatjuk, kiváltképpen azokban, amelyeknek csökkentették a cukortartalmukat. Sokan előszeretettel választják ezeket a termékeket, s ezzel együtt a mesterséges édesítőszereket is, de úgy, hogy azok hatásait nem is feltétlenül ismerik – pedig korábbi kutatások során is felfigyeltek már kellemetlen hatásokra, így például arra, hogy akár még több kalória bevitelére is serkenthetnek a cukormentes édességek.

Emellett nem hunyhatunk szemet afelett sem, hogy a mesterséges édesítőszerek egyre nagyobb mértékben vannak jelen a környezetünkben – így az ivó- és felszíni vizekben, valamint a talajvízben –, mint „szennyező anyagok”.

Ariel Kushmaro elmondta, tanulmányuk segíthet megérteni a mesterséges édesítőszerek relatív toxicitását, valamint a lehetséges negatív hatásukat is, amelyet az emésztőrendszer mikrobiális közösségére, vagy éppen a környezetünkre fejtenek ki. Emellett az alkalmazott biolumineszkáló baktériumot bevethetik majd arra is, hogy a környezetben jelen lévő édesítőszer-maradványokat kimutassák.