Életmód

Hosszabb ideig jó adni, mint kapni

Miután egy-egy rendszeresen végzett tevékenység vagy esemény után boldogságot érzünk, az idővel halványulni kezd. Ezt a mindennapok során is gyakran megfigyelhető folyamatot nevezzük hedonikus adaptációnak, amely azonban talán kevésbé befolyásolja azt a fajta boldogságot, amit akkor érzünk, amikor másokat ajándékozunk meg, illetve adunk valamit másoknak – derül ki egy, a Psychological Science lapban megjelenő tanulmányból.
Ajándékozás Még ha sokszor ajándékozunk is, ez a tevékenység újra és újra hasonlóan örömteli lehet számunkra (Forrás: pixabay.com / Moilanen)

A kutatásaik során Ed O'Brien és Samantha Kassirer kutatók arra lettek figyelmesek, hogy a megfigyelt emberek boldogsága vagy nem csökkent, miután ismételten ajándékkal leptek meg valakit, vagy pedig igen, de jóval lassabb ütemben, mintha ismételten őket lepték volna meg ugyanolyan ajándékokkal, mint amelyeket ők adtak.

O'Brien a megfigyeléseikkel kapcsolatosan összegezte, hogy más eseményekkel ellentétben az ajándékozásnál nem feltétlenül igaz, hogy a boldogságérzethez mindenképpen szakítani kellene a korábbi szokásainkkal, hiszen az emberek jobbára éppúgy boldognak érezték magukat, ha az előzőekhez hasonló típusú ajándékokat adtak akár ugyanazoknak az embereknek, mint bármely korábbi alkalommal – vagyis ez az élmény viszonylag friss és élvezetes marad, még ha többször éljük is át.

Az egyik kísérlet során – amelyben egyetemi hallgatók vettek részt – mind a kilencvenhat résztvevő 5 dollárt kapott öt napon át, amelyet minden nap ugyanarra kellett elkölteniük, s hogy mire, azt véletlenszerűen választották ki a kutatók. Így például volt, aki magára költhette a pénzt, míg mások azt a feladatot kapták, hogy másoknak adják oda, így például minden nap hagyjanak borravalót ugyanabban a kávézóban, vagy minden nap adjanak adományt ugyanannak a jótékony szervezetnek. Ha mindezt teljesítették, értékelniük kellett a nap végén, hogy mennyire érzik magukat boldognak.

Az eredmények egyértelműek voltak – mindenki hasonló szintű boldogsággal vágott bele a kísérletben való részvételbe, ám akik magukra költötték a pénzt, az öt nap során napról napra csökkenni érezték a boldogságuk szintjét, míg akik „adakoztak”, még az ötödik napon és éppoly boldognak érezték magukat emiatt, mint az elsőn.

A második kísérletet az internet segítségével végezték a kutatók, s ennek során már 502 résztvevőt sikerült bevonniuk, akik egy szójáték tíz fordulóján játszottak, s fordulónként 0,05 dollárt nyertek, amit vagy megtartottak, vagy pedig egy nekik tetsző jótékony szervezetnek ajánlhattak fel. Ezután pedig – minden fordulót követően – értékelniük kellett, hogy mennyire boldogok és vidámak.

Ez esetben ugyancsak megfigyelhető volt, hogy akik a nyereményüket másnak ajánlották fel, azokat ez a tevékenység hosszú ideig boldogsággal töltötte el, szemben azokkal, akik megtartották a plusz pénzt.

A kutatók szerint a továbbiakban érdekes kérdés lehet az is, hogy hasonló megfigyeléseik lehetnének-e akkor, ha nagyobb pénzösszegekről lenne szó, vagy ha barátokat, s nem pedig idegeneket ajándékoznának meg az emberek.



Ha érdekesnek találta cikkünket, ossza meg másokkal is!

A weboldal cookie-kat használ a biztonságos böngészés és a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében. (Részletek)

Engedélyezi a cookie-k használatát? Igen