Gazdaság

Még mindig kevés halat eszünk

Noha az elmúlt években növekedett a hazai kereslet, európai viszonylatban így is az utolsók között vagyunk a halfogyasztást illetően, ráadásul ezen eledel mintegy harmadát a karácsonyi ünnepek alatt esszük – derül ki a Népszava cikkéből.
Ponty A ponty továbbra is népszerű, de a szürkeharcsa, busa és afrikai harcsa iránt is van kereslet (Forrás: pixabay.com / Zdeněk Chalupský)

Egy magyar állampolgár átlagosan évi 6-6,5 kg édesvízi és tengeri halat, rákot, kagylót és más tenger gyümölcseit fogyaszt, amelyből mindössze 1-1,6 kg a hazai tógazdaságból származó hal, s noha az elmúlt időszakban megkétszereződött a halfogyasztás, a 18-22 kilogrammos európai átlagtól a magyar jóval elmarad – mondta Németh István, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet elnöke a Népszavának.

A szakmaközi szervezet elnöke szerint a hazai halak előnye a tengeriekkel szemben, hogy míg utóbbiakban az emberi tevékenység és az óceánok, tengerek szennyezettsége miatt egyre több, a szervezetre káros anyag halmozódik fel, ez itt a szigorú élelmiszerbiztonságnak, illetve a jó minőségű édesvizeinknek köszönhetően nem jelent problémát.

Németh István elmondta azt is, hogy továbbra is népszerű hazánkban a ponty, amely a karácsonykor értékesített halak mintegy 65-70 százalékát teszi ki. A fennmaradó egyharmadon a busa, az európai szürkeharcsa, az afrikai harcsa, a fogas-süllő, a pisztráng, az amur, a keszeg, a kárász és elenyésző mennyiségben a tokfélék osztoznak. Egyre nagyobb a kereslet a feldolgozott termékek iránt is.

A Népszava felidézi, a kormány év elején öt százalékra csökkentette – a korábbi 27-ről – az édesvízi halakat terhelő áfát, ugyanakkor a lap munkatársa budapesti piacokon járva úgy tapasztalta, immár ismét elérték az árak az áfacsökkentés előtti szintet.

A szakemberek ezzel kapcsolatosan arra hívják fel a figyelmet, hogy ha nem lett volna áfacsökkentés, az árak jóval magasabbak lennének, amit részben a költségek emelkedésének számlájára írnak. Amellett, hogy a gázolaj 2018-ban 30 százalékkal drágult, a súlyadószabály változása miatt 25 százalékkal kevesebb halat szállíthatnak a termelők a piacra, s eközben a munkabérek átlagosan 10 százalékkal növekedtek. A vízdíj újbóli bevezetése 80-100 millió forintos többletkiadást jelent.



Ha érdekesnek találta cikkünket, ossza meg másokkal is!
Egyéves a Mol Limo

Egyéves a Mol Limo



Sztrájkhelyzet van a Tescónál

Sztrájkhelyzet van a Tescónál


TESCO,     ÁRUHÁZLÁNC,     SZTRÁJK

Ismét emelkedett a gázolaj ára

Ismét emelkedett a gázolaj ára


GÁZOLAJ,     MOL,     ÜZEMANYAG

A weboldal cookie-kat használ a biztonságos böngészés és a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében. (Részletek)

Engedélyezi a cookie-k használatát? Igen