hirdetés
Külföld

USA: információ cserébe

Információval fizetett az akkor még külügyminiszter Clinton embere a The Atlantic szerkesztőjének 2009-ben – állítja a Gawker. A portál a washingtoni újságírás árnyoldalait tárja fel.

Az amerikai előválasztás küzdelmeiből kiszállt a republikánus Carly Fiorina, így Hillary Clinton maradt az egyedüli női elnökjelölt-aspiráns. A Clinton-hívők gyakran vádolják a médiát azzal, hogy szexista, negatív és méltánytalan módon mutatják be az első Obama-kabinet külügyminiszterét. Most azonban napvilágra került, hogy nagyon is befolyása van a róla szóló cikkekre.
Kell a jó sajtó Kell a jó sajtó (Forrás: technokrata.hu)
hirdetés

A Gawker nevű portál közérdekűadat-igénylés címén hozzájutott ahhoz a 2009-ben zajlott levélváltáshoz, amely a The Atlantic akkori politikai szerkesztője és a Clintonhoz legközelebb álló szóvivő és tanácsadó között történt. Marc Ambinder szerkesztő egy olyan beszéd szövegéhez akart hozzájutni, amelyet a miniszter asszony a külügyi bizottság előtt mondott el. A szóvivő Philippe Reines ezt feltételhez kötötte, amibe a szerkesztő beleegyezett.

Aztán megérkeztek a feltételek: Clintont izmosnak vagy erősnek kellett leírni, jelezni kellett a küldöttek ülésrendjét és hogy mindez nem véletlen, hallgatni kellett arról, hogy az információt zsarolással szerezte. Ambinder csak annyit válaszolt: „vettem” és tartotta magát a megállapodáshoz, valóban erősnek nevezte Clintont a cikkben és részletesen leírta az ülésrendet.

A Gawker utolérte Ambindert – aki azóta távozott a The Atlantictől -, aki azt az információt adta: „kényelmetlenül éreztem magam és ma is így érzek emiatt”. Elárulta, hogy akárhányszor a levelekre tekint, rögtön eszébe jut, miért hagyta ott az egészet. Azt mondja: nem a portál kényszerítette, hogy eleget tegyen a feltételeknek. Szerinte minden újságírónak, aki valahogy kapcsolatba kerül a hatalommal és információkat kap tőle valamiért cserébe, a megérzéseire kell hallgatnia és eltávolodni a hatalomtól.

A Gawker kis időn belül másodszor leplezett le hasonló esetet: azután, hogy hozzájutott Reines médialevelezéséhez, már nyilvánosságra hozott egy 2010-es levélváltást. Akkor Mike Allen, a tekintélyes Politico reggeli hírlevelének, a Playbooknak a szerkesztője kapott tanácsokat azzal kapcsolatban, hogy mit mondjanak el az olvasóknak. Pár év múlva Allen Chelsea Clintonnal szeretett volna interjút cserébe, de végül nem jött össze.

A mostani történet semmilyen híres eseményhez nem kapcsolódik, hiszen csak egy átlagos politikai hírről volt szó, viszont kiválóan érzékelteti, hogyan sikerült Hillary Clinton emberének és közvetve magának Clintonnak befolyásolni a médiát. Reines jó viszonyba került néhány újságíróval és Clinton „erős” jelzője keringett egy ideig a neten, ahogy a Gawker bizonyította. Az eset azt is példázza – a The Washington Post bloggere, Erik Wemple szerint -, hogy Clintonék nagyon akarták a külügyminiszter jó sajtóját, egyetlen jelzőért is kockázatot vállaltak.

A The Washington Post egy másik szerzője, Callum Borchers azt fejtegette: a most napfényre került levélváltás végre megmutatja a fővárosi média örök problémáját, a tranzakciós újságírást. Borchers így vélekedett cikkében: „Egyelőre csak egy politikai aktor és két riporter közti levélváltások vannak a birtokunkban … De nehéz lenne biztosan állítani, hogy ezek elszigetelt esetek voltak. Úgy tűnik, hogy a Gawker levelenként lassan feltárja a washingtoni újságírás csúf oldalát”.



Ha érdekesnek találta cikkünket, ossza meg másokkal is!
loading...
hirdetés
hirdetés
Áram nélkül maradt Puerto Rico

Áram nélkül maradt Puerto Rico



Hadászati rakétakísérletet hajtott végre Oroszország

Hadászati rakétakísérletet hajtott végre Oroszország



hirdetés
Összeomlott Mexikóban egy iskola, többen életüket vesztették

Összeomlott Mexikóban egy iskola, többen életüket vesztették



hirdetés
hirdetés
hirdetés

A weboldal cookie-kat használ a biztonságos böngészés és a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében. (Részletek)

Engedélyezi a cookie-k használatát? Igen