hirdetés
Külföld

A „kamionba zárva” érzik magukat az IKEA termékeit szállító sofőrök

A BBC vizsgálata szerint az IKEA és más kereskedők számára az árukat Nyugat-Európába szállító sofőrök akár hónapokig is a teherautóikhoz lehetnek kötve, és különösen a kelet-európai országokból érkező sofőrök esetében előfordul akár az is, hogy az órabérük a 3 fontot (~ ezer forint) sem éri el.
Teherautóikban élnek az IKEA sofőrök Az egyik sofőr a kamion hátsó részében készíti el az ebédjét (Forrás: Bbc.com)
hirdetés

A sofőrök egy része elmondása szerint nem engedheti meg magának, hogy abban az országban éljen, ahol dolgozik, így aztán, mint egyikük fogalmazott, „fogvatartottként érzi magát” a saját kamionjában.

Az IKEA elmondása szerint „elszomorítónak találja”, a problémát, amelyről a sofőrök beszámoltak. A BBC által megkérdezett sofőrök olyan kelet-európai vállalatok alkalmazottai voltak, amelyek az IKEA áruinak szállítását bonyolítják.

Egy román sofőr arról számolt be, hogy akár négy hónapot is úgy tölthet, hogy eközben a teherautóján eszik, alszik, illetve mosakszik – ő többnyire Nyugat-Európába szállítja az IKEA termékeit. Havonta átlagosan 477 eurós fizetést kap mindezért, ami átszámítva kevéssel több, mint 140 ezer forint.

Ezzel szemben egy dán kamionsofőr átlagosan 2200 eurót tehet zsebre egy hónapban, ami átszámítva valamivel kevesebb, mint 667 ezer forintot jelent.

Az Európai Unió szabályozása szerint azok a sofőrök, akiket ideiglenesen egy másik országba helyeznek ki, legalább az adott országra jellemző minimálbért kell, hogy kapják, ugyanakkor a vállalatok gyakran megtalálják a „kiskapukat”.

Egy szlovák sofőr például arról számolt be a BBC-nek, hogy annak ellenére, hogy lényegében soha nem dolgozik Szlovákia területén, mindig úgy kapja a fizetését, mintha hazájában dolgozna.

Az alvás körülményei sem biztosítottak a számára, annak ellenére ugyanis, hogy az uniós szabályozás szerint a sofőröknek hetente legalább 45 órát a teherautón kívül kellene tölteniük pihenéssel, a megkérdezett sofőr csak a teherautóban tudja álomra hajtani a fejét, nem engedheti meg ugyanis magának, hogy fizessen az átmeneti szállásért. Naponta 45 eurót keres, ami nem elég arra, hogy abból étkezzen is, és még szálláshelyet is találjon.

A sofőrök gyakran a kamionban tudnak enni, főzni is, és a megkérdezettek között van, aki szinte „börtönnek” érzi már a járművet, amelyhez a szükség köti a munkája során.

 

 

Nem „csak” a sofőrök szempontjából problémás azonban mindez, hanem akár a közlekedési balesetek kockázata is emelkedhet – vélekedik az egyik sofőr –, amivel az utakon közlekedők biztonsága is veszélybe kerülhet.

A megkérdezett férfit alkalmazó szlovákiai vállalat az esettel kapcsolatban azt mondta, hogy az már az alkalmazott felelőssége, hogy betartsa a pihenőidőt, emellett akkor térhet haza, amikor csak akar.

A BBC szerint nem is csak az IKEA termékeit szállító teherautók sofőrjei érintettek, hanem egy kiterjedt problémáról van szó, amely több neves márkát is érint. A BBC hírportálja szerint egyes beszállítók ellen jogi lépéseket is tettek, Hollandiában például egy bíróság megállapította, hogy az itt dolgozó egyes sofőrök fizetése nem volt összeegyeztethető az országban jellemző minimum bérrel, ráadásul „embertelen körülmények között” dolgoztak a kamionvezetők.

Az FNV szakszervezet munkatársa, Edwin Atema szerint az IKEA is tudhat a szabálytalanságról, ráadásul megvan az eszköze arra, hogy kezelje a problémát. Az ITF pedig már több alkalommal is megkereste a bútorláncot, ám az egyeztetéseik novemberben lezárultak.

Az IKEA a BBC-nek a sofőrök beszámolóival kapcsolatban elmondta, hogy azokat „nagyon komolyan veszik”, egyben elszomorítónak tartják, emellett kifejtették, hogy szigorú elvárásaik vannak a beszállítókkal szemben az alkalmazottak foglalkoztatását illetően.



Ha érdekesnek találta cikkünket, ossza meg másokkal is!
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
loading...
hirdetés

A weboldal cookie-kat használ a biztonságos böngészés és a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében. (Részletek)

Engedélyezi a cookie-k használatát? Igen