hirdetés
Nemzetközi

COP23 : quels secteurs économiques émettent le plus de CO2 en France ?

COP23: Mely gazdasági ágazatok bocsátják ki a legtöbb szén-dioxidot Franciaországban?

Alors que la COP23 s'ouvre ce lundi à Bonn, un rapport de l'Organisation météorologique mondiale (OMM) montre que la concentration de dioxyde de carbone dans l'air a atteint un record en 2016. Le Figaro fait le point sur les émissions de CO2 émises par les différents secteurs d'activité, ainsi que sur leur évolution depuis 1990.
hirdetés

Hétfőn Bonnban veszi kezdetét a COP23, amelynek kapcsán a Meteorológiai Világszervezet jelentést készített, s ebből kiderül, hogy 2016-ban rekordot ért el a szén-dioxid koncentrációja a levegőben. A Le Figaro az egyes szektorok által történő kibocsátás arányainak és történetének nézett utána alaposabban.

Franciaországban 1990 és 2015 között több mint 11 százalékkal csökkent az üvegházhatású gázok kibocsátása a CITEPA (levegő-szennyezettségi szakmaközi alkalmazott kutatóintézet) legfrissebb statisztikái szerint. Eközben azonban bizonyos szektorok jelenleg „szennyezőbbek”, mint 27 évvel ezelőtt voltak.

Utóbbi igaz a hulladékfeldolgozó-iparra, amely 14 százalékkal több károsanyag kibocsátásért felelt két éve, mint 1990-ben, valamint a közlekedésre is, amely jelenleg Franciaországban a legnagyobb mennyiségű gáz kibocsátását okozza. Az energiaipar és a feldolgozóipar esetében azonban az azonos időszak alatt számottevően mérséklődött a kibocsátott károsanyag mennyisége.

A közlekedés az első számú szén-dioxid kibocsátó

A maga 139 millió tonna szén-dioxid kibocsátásával a közlekedés áll a legszennyezőbb szektorok listájának élén, ezen belül a közúti közlekedés tehető felelőssé a károsanyag 95 százalékának kibocsátásáért. Említésre méltó az is, hogy míg a közúti közlekedés általi kibocsátás 1990 és 2005 között 10 százalékkal növekedett, a többi közlekedési lehetőség esetében 13,1 százalékos csökkenés volt megfigyelhető. A CITEPA jelentése szerint globálisan a szennyezés 43 százalékát okozták a dízellel működő személygépjárművek, 22 százalékát a dízeles tehergépjárművek, 19 százalékát pedig a kisteherautók.

A közúti közlekedést leszámítva a légi közlekedés felelt a fennmaradó szén-dioxid-kibocsátás 58 százalékáért, míg a vasúti közlekedést mindössze 7 százalékos arány jellemezte. A folyókon és tengereken történő vízi közlekedés együttesen bocsátja ki a szennyezőanyag maradék 35 százalékát, és mindkét közlekedési mód nagyjából azonos hányadot „ért el”.

A feldolgozóipar esetében tapasztalható a legnagyobb fejlődés

1990 és 2015 között a feldolgozóipar szén-dioxid-kibocsátása 35 százalékkal csökkent. Ez részben azzal magyarázható, hogy az elmúlt évtizedekben egyre csökkent az Európai Unióban a feldolgozóipar súlya. 1995 és 2015 között a feldolgozóipar aránya az európai gazdaságban 19,5 százalékról 15,9 százalékra csökkent.

Az energiaipar esetében jelentős előrelépés történt

A szén-dioxid-kibocsátás mérséklődése az energiaiparban részben a természetes gázokkal működő hőerőművek fejlődésével és az energiamix átalakulásával magyarázható. Noha az olajfinomítás esetében az elmúlt 25 éveben növekedett a kibocsátás, itt is javulnak a mutatók. Emellett nagy mértékben emelkedett a más energiaforrások okozta kibocsátás.

Autók A kép illusztráció (Forrás: autocar.co.uk)


Ha érdekesnek találta cikkünket, ossza meg másokkal is!
loading...
hirdetés
hirdetés

A weboldal cookie-kat használ a biztonságos böngészés és a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében. (Részletek)

Engedélyezi a cookie-k használatát? Igen