Újabb felfedezés a Marssal kapcsolatban magyarok által

A Marson található kavicsok származási helyéből határozták meg magyar tudósok, hogy folyó van a Marson. Képeket készítettek a Curiosity nevű marsjáró segítségével.
Mars Folyót találtak a Mars felszínén (Forrás: Popularmechanics.com)

Rendkívül fontos dolgot derített ki egy magyarokból és amerikaiakból álló tudóscsoport. Domokos Gábor, Szabó Tímea, John P. Grotzinger és Douglas Jerolmack áll a tanulmány mögött. A marsjáró segítségével kavicsokat találtak, melyek származási helyét megállapították. Szerintük a kövek 30 kilométert tettek meg mielőtt rájuk bukkantak volna. Közlekedési eszközük pedig nem volt más, mint a víz.

Mindez nagy felfedezésnek számít üledékek morfológiájában. Abból, hogy milyen formájuk, hogy milyen alakjuk van, rengeteg mindent ki lehet számítani. Így jöttek rá a tudósok, - akik közül Domokos Gábor a Gömböc egyik felfedezője – hogy hol is lehetett a körülbelüli helye ezeknek a köveknek, mielőtt utaztak volna a folyó segítségével.

A kavicsok tanulmányozása közben számításba vették a különféle laboratóriumi adatokat, a gravitációs eltérést a két bolygó között és természetesen a geometriai formát. Így a pontoshoz nagyon közeli értékkel meg tudták állapítani az eredeti helyet.

KavicsA különböző formákból sok mindent meg lehet tudni (Forrás: Inspireyourlife.gr)

A geometriai forma szoros kapcsolatban áll az azt jellemző mennyiséggel, nyilatkozta Domokos Gábor. Csupán azzal, hogy tudjuk egy-egy leletnek milyen a formája, még ha elég kevésnek is tűnik ez az információ, képesek lehetünk megtudni, honnan származik.

Ezzel a matematikai számítással új kapukat nyitnak meg a tudósok körében, hiszen nem csak a Mars esetében lehet felhasználni, hanem akármelyik bolygóéban.

Távolról is tudtak vadat ölni a neandervölgyiek