hirdetés
Tudomány

Vízi lovak és elfeledett járművek

A gőzzel működő gépek feltalálása után is sokáig vették igénybe a lovak erejét különböző, ma már meglepőnek vagy megmosolyogtatónak tűnő területeken is.
Ló-vontatta sétahajó A ló-vontatta sétahajók ma is kedveltek (Forrás: kennet-horse-boat.co.uk)
hirdetés

A legérdekesebb talán a ló-erővel hajtott hajók ötlete. Noha nagyrészt a kísérleti stádiumban „megragadt” a ló-hajtotta hajók tervezése, valójában egy működőképes eljárásról van szó. Az „eljárás” során a lovakat egy futógéphez hasonló szerkezethez kötötték hozzá, amely a mozgás következtében meghajtott egy nagy méretű hajócsavart, így pedig a hajó előre haladó mozgása biztosított lehetett a tervek szerint. Bár az elsőként megépített „lovas hajó” igen hanyagul került megtervezésre és megépítésre, s később a próbaútja során is rosszul teljesített, a projekt terveit tanulmányozva más vállalkozók sikeresen megépítették a maguk tökéletesen működő lovas hajóit. A működő hajókon általában kettő-nyolc ló dolgozott, az egyik oldalon a menetiránynak megfelelően, a másikon éppen fordítva helyezkedtek el az állatok, így forgatták a hatalmas hajócsavart, mely a hajó haladását biztosította.

Ló-meghajtású hajóA ló-meghajtású hajók működési elve (Forrás: shipwreckworld.com)

Ugyancsak a vízi közlekedést segítették a kompvontató lovak, melyek többnyire a parton haladtak a folyóval párhuzamosan, a rájuk erősített hámmal pedig maguk után vontatták kisebb hajókat, kompokat. Manapság is világszerte megfigyelhető ez a közlekedési forma, de inkább turista-csalogatásra, mintsem fuvarozásra használják a ló-vontatta csónakokat. A többnyire szépen dekorált sétahajók csendesen haladnak, így az utazók zavartalanul figyelhetik meg a táj szépségeit, valamint az élővilágot. Érdekes lehet, hogy a világ valaha élt legidősebb lova, az állítólag hatvankét évet élt Old Billy szintén kompok vontatásával kereste kenyerét, pontosabban, szénáját. A matuzsálem kort megélt póni 1760-ban látta meg a napvilágot Oxfordban, s egészen 1822. november 27-ig élt, ráadásul több évtizedig – kis termete ellenére – hatalmas hajókat vontatott. Old Billy koponyáját jelenleg a Manchester Múzeumban őrzik.

A lovak sokáig vontattak a szárazföldön is különböző járműveket, sőt, egyebeket is. Budapest utcáin például 1832-től, míg Miskolcon 1862-től közlekedtek omnibuszok. Akkoriban ezekre a járművekre igen sok panasz érkezett, részben a szaguk miatt – a szag pedig, mielőtt félreértés esne, nem a lovaktól, de (a korabeli újságok tanulsága alapján) leginkább az emberektől és a mindenféle, az utasok által szállított baromfiktól származott. Egyes, felháborodott utasok olyannyira elégedetlenek voltak, hogy reggelente inkább gyalog jártak dolgozni, főleg, mert az omnibuszok csatlakozása más közlekedési eszközökhöz sokáig igen ügyetlenül volt megoldva.

Szemétgyűjtés lovakkalÚjrahasznosítható szemetet gyűjtenek a lovak segítségével (Forrás: addison-eagle.com)

Manapság nem csupán a turisztikában, de a mezőgazdaságban is újból előszeretettel alkalmazzák a lovakat, aminek elsődleges oka, hogy az állatokkal történő például fakitermelés esetében kevésbé sérül az adott terület növény-, és állatvilága, amellett pedig csendesebb és „kevésbé szagos” a lovak használata. A környezetbarát, szálaló fakitermelés során a lovak ráadásul kifejezetten gazdaságosabb „munkaerőnek” bizonyulnak, mint a mezőgazdasági gépek. Egyes országokban a mezőgazdaságon kívül a városok életébe is visszatértek a lovak: a szemét szállítására, amint azt megfigyelték, a kertvárosi környezetben kifejezetten alkalmasabbak a lovaskocsik a szemetesautóknál. Mivel minden ház előtt meg kell állni a szemét összeszedéséhez, az autók jóval többet fogyasztanak, ráadásul „büdösebbek” és kevésbé népszerűek, mint a lovak vontatta szemétgyűjtő utánfutók.

Alább megtekinthető egy videó az erédszetben dolgozó lovakról.



Ha érdekesnek találta cikkünket, ossza meg másokkal is!
loading...
hirdetés
hirdetés
Már hétévesek és remekül vannak a világ első klónkutyájának klónjai

Már hétévesek és remekül vannak a világ első klónkutyájának klónjai


AMERIKA,     KUTYA,     KUTATÁS

Csaknem ötezer éve érkezett a pestis Európába az eurázsiai sztyeppéről

Csaknem ötezer éve érkezett a pestis Európába az eurázsiai sztyeppéről


PESTIS,     EURÁZSIA,     BETEGSÉG

hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés

A weboldal cookie-kat használ a biztonságos böngészés és a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében. (Részletek)

Engedélyezi a cookie-k használatát? Igen