A napfény hiánya rövidlátáshoz vezethet

Azok a tizenévesek és fiatal felnőttek, akik több időt töltenek a szabadban, kisebb eséllyel lesznek később rövidlátók egy tanulmány szerint. Az UV-B sugárzás hiánya fontos tényező lehet ugyanis a rövidlátás kialakulásában.
Szemüveg Nagyobb eséllyel lehet rövidlátó, aki kevés időt tölt a szabadban (Forrás: popsci.com)

Összefüggés lehet az UV-B sugárzásnak való kitettség ideje és a rövidlátás (vagyis miópia) kialakulása között, különösképpen a 14-29 éves korú fiatalok esetében játszik nagy szerepet az, hogy mennyi időt töltenek a szabadban – derült ki a JAMA Ophthalmology által online közölt tanulmányból.

A rövidlátás kialakulásában számtalan tényező is közrejátszik, amelyek között környezeti és genetikai tényezők egyaránt akadnak. Ázsia városi területein „robbanásszerűen” nőtt az ilyen látászavartól szenvedők száma, de Európában és az Egyesült Államokban is egyre többen lesznek rövidlátók. A miópia nem csak a hétköznapi életben jár kellemetlenségekkel, de egyben növeli az emberek kiadásait is.

A londoni School of Hygiene and Tropical Medicine kutatója, Astrid E. Fletcher és társai a miópia, a D-vitamin koncentráció és az UV-B sugárzás közötti összefüggéseket vizsgálták.

A kutatásban 65 éves és annál idősebb felnőttek vettek részt a European Eye Study hat központjából. Az összesen 4187 résztvevő közül 4166-an alapos vizsgálaton vettek részt a szemük egészségével kapcsolatosan, és a fénytörés vizsgálata mellett például vérmintát is vettek az emberektől, illetve egy kérdőívet is kitöltettek velük. Végül több tényező kiszűrésével összesen 371 rövidlátó, és 2797 egészséges látású személyt vontak be a kutatásba.

A kutatók megfigyelték, hogy azok, akik 14-19 éves korukban, illetve 20-39 éves korukban nagyobb gyakorisággal voltak UV-B sugárzásnak kitéve, kisebb eséllyel lettek rövidlátók életük későbbi szakaszában. Szintén megfigyelték, hogy minél több évet tölt valaki tanulással, annál nagyobb eséllyel válik rövidlátóvá idővel.

Nem figyeltek azonban meg közvetlen összefüggést a D3-vitamin koncentrációja, vagy az ennek a vitaminnak a felhasználását érintő génvariánsok és a közellátás kialakulásának valószínűsége között.

Emellett meglepő eredmény volt, hogy a magas lutein koncentráció is csökkentette a miópia kialakulásának kockázatát.