A császármetszés hatással van az emberi evolúcióra

A császármetszéssel egy szelekciós erőt küszöbölnek ki, ennek hatása pedig máris megfigyelhető az olyan esetek számának növekedésében, amikor az anyai-magzati téraránytalanság miatt császármetszésre van szükség.
Újszülött baba A kép illusztráció (Forrás: babycenter.com)

A császármetszések gyakorlatának máris megfigyelhető a hatása az emberi evolúcióban tudósok szerint. Egy tanulmány szerint egyre több ugyanis az olyan nő, akinek keskeny medencéje miatt császármetszéssel kell a világra hozni a gyermekét.

Míg 1960-ban átlagosan ezerből 30 olyan eset volt, amikor a csecsemő nem fért át a szülőcsatornán, addig ez az arány napjainkra már ezerből 36 esetre növekedett.

Az ezt befolyásoló gének hagyományosan nem öröklődhettek volna tovább, ugyanis a szülés alkalmával mind az anya, mind pedig a gyermek meghaltak volna. Az osztrák kutatás szerint feltehetőleg így a jövőben is folytatódik majd a trend, de attól azért nem kell tartani, hogy a nem-műtéti szülések háttérbe szorulnak.

Dr. Philipp Mitteroecker, a Bécsi Egyetem egy biológusa szerint már rég óta fennálló kérdés volt az emberi evolúcióval kapcsolatban, hogy vajon miért olyan magas a szülés közben fellépő problémák, így különösen az anyai-magzati téraránytalanság (amelynek következtében lényegében a baba nem fér át a szülőcsatornán) gyakorisága.

Modern orvosi beavatkozások hiányában ez ugyanis gyakran halálos volt, ami evolúciós nézőpontból egyfajta szelekció. Száz évvel ezelőtt még egy túl szűk medencéjű nő nem élte volna túl a szülést, most azonban igen, és a szűk medencét akár a lányaira is tovább örökítheti.

Felmerülhet ennek tudatában a kérdés, hogy miért nem szélesedett az idők során az emberi medence, ha ilyen veszélyeket rejt magában a szűk medenceméret. A főemlősök utódainak fejmérete jóval kisebb, így az anyaállatok jóval könnyebben képesek életet adni a kölykeiknek – az emberek esetében azonban jelentősen nagyobb a csecsemők feje.

A kutatók az Egészségügyi Világszervezet által gyűjtött, illetve más nagy, a szüléssel kapcsolatos tanulmányok adatait egy matematikai modell segítségével elemezték. Eszerint két evolúciós erő is érvényesül a csecsemő méretének alakulásában.

Egyrészt előnyösebb lehet, ha nagyobb a csecsemő, az ilyen babák ugyanis többnyire egészségesebbek. Másfelől viszont, ha a baba túlzottan is nagy, úgy mind az anya, mind pedig az utód számára végzetes lehet a szülés, így nem öröklődnek tovább a génjeik.

A császármetszéssel az utóbbi szelekciós erőt „kiiktatták”. A kutatók ugyanakkor leszögezték, hogy nem az orvosi beavatkozást szeretnék bírálni, csupán arra világítanak rá, hogy annak evolúciós hatása van.

A kutatók becslése szerint korábban 3 százalékos volt az olyan esetek aránya, amikor a baba nem fért át a szülőcsatornán, az elmúlt 50-60 évben azonban 3,3-3,6 százalékra növekedett ez az arány. Ezzel 10-20 százalékkal növekedett a hasonló esetek száma.

Felmerülhet a kérdés, hogy vajon milyen hatása lehet ennek a jövőben? Philipp Mitteroecker szerint ez a trend a jövőben is folytatódik majd, ám csak lassan. Arra pedig, hogy egy napon a babák többsége császármetszéssel születik, nem lát sok esélyt.

A kutatás a Proceedings of the National Academy of Sciences nevű lapban jelent meg.

Az empatikusabb emberek empatikusabbnak látják a kutyájukat is