hirdetés
Tudomány

Megfelelő mennyiségben a cink „óvhatja” a DNS-t

Egy tanulmány szerint napi négy milligramm cink az étrendbe iktatásánál alapvető pozitív változást lehetett megfigyelni a sejtek egészségébe, valamint a fertőzések és betegségek legyőzését is könnyebbé tette a kevés „plusz cink”. A UCSF Benioff Children's Hospital kutatói szerint ez a cinkmennyiség nagyjából annak felel meg, amennyi a növelt tápanyagtartalmú gabonákban, például a cinkes rizsben vagy búzában megtalálható, amellyel a sérülékeny és tápanyaghiányos lakosság étrendjét kiegészítik.
Cinkben gazdag élelmiszerek (Forrás: babystrollerhub.com)
hirdetés

Az American Journal of Clinical Nutrition nevű lapban megjelent tanulmány kapcsán most először találtak bizonyítékot arra, hogy a cink szerény mértékű növelése a napi táplálkozásban csökkenti a DNS-t érintő oxidatív stressz és károsodás szintjét.

„Kellemesen meglepődtünk, amikor azt láttuk, hogy a napi cinkadag kis mértékű növelésének a táplálkozásban ilyen jelentős a hatása arra, hogy hogyan megy végbe az anyagcsere az emberi szervezetben. Ezek az eredmények egy új stratégiát mutatnak a cink az egészségre gyakorolt hatásának mérésében, egyben megerősítik az azzal kapcsolatos bizonyítékot, hogy a világon a mikrotápanyag-hiányt lehet az élelmiszer-alapú beavatkozásokkal javítani” – mondta a kutató.

A cink a szervezetünkben lényegében mindenütt jelen van, és számos olyan funkcióban játszik szerepet, amely alapvető fontosságú az élet megőrzésében. Nagy a szerepe például az optimális gyermekkori növekedés biztosításában, egyben az egészséges immunrendszer fenntartásában is. A cink továbbá segíthet a gyulladás és az oxidatív stressz alacsony szinten tartásában is a szervezetünkben, amelyek magas szintje összefüggésbe hozható a krónikus szívbetegségekkel, valamint a rákkal is.

Sajnálatos módon azonban a világ több pontján a háztartásokban fehér rizst, illetve finomított búza- és kukoricalisztet fogyasztanak az emberek, amelyek ugyan energiát szolgáltatnak a szervezetnek, de kevés bennük az olyan mikrotápanyag, mint például a cink.

Pedig a cink közel 3 ezer különböző fehérjének az alapvető része, és befolyásolja azt, hogy ezek a fehérjék hogyan alakítják a testünk egyes sejtjeit. A cink hiányával csökken a szervezetünk azon képessége, hogy a DNS-t javítsa a mindennapos igénybe vétel közben.

A hathetes kutatás során a kutatók a cink hatását az emberi anyagcserére úgy vizsgálták, hogy a DNS-szálak törését követték nyomon. A módszerük annyiban újszerű, hogy eddig az emberek egészségének alakulását vetették össze a cink a vérben jellemző szintjével.

A kutatók szerint az eredmények alapján kirajzolódott, hogy a világon a tápanyaghiányra megfelelő megoldást jelenthetnek akár az élelmiszer-alapú megoldások is, elsősorban a biofortifikációt (vagyis a fajták olyan módon történő nemesítését, hogy azok kedvezőbb tápanyagforrást jelentsenek) nevezték meg fenntartható és hosszú távú megoldásként a világ egyes részein jellemző cinkhiány „orvoslására”.



Ha érdekesnek találta cikkünket, ossza meg másokkal is!
loading...
hirdetés
hirdetés
Nem kell félni a tőrösdarázstól!

Nem kell félni a tőrösdarázstól!


TŐRÖSDARÁZS,     MME,     DARAZSAK

Jót tehet a szívünknek a rendszeres csokievés

Jót tehet a szívünknek a rendszeres csokievés


CSOKOLÁDÉ,     CSOKI,     SZÍV

hirdetés
hirdetés
hirdetés

A weboldal cookie-kat használ a biztonságos böngészés és a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében. (Részletek)

Engedélyezi a cookie-k használatát? Igen