Felértékelődött az anyagcsere szerepe a népbetegségek kialakulásában

Egy ismert, sikeres rákgyógyszer hatékonysága a deutériumcsökkentő mechanizmusok fokozására vezethető vissza

Egy jelentős gyógyszeripari szakmai folyóiratban, az Oncotargetben most megjelent publikációban magyar kutatók arra hívják fel a figyelmet, hogy a széles körben alkalmazott Glivec (a sejtosztódási jel elindítását gátló, máig talán a legsikeresebb célzott daganatellenes gyógyszer) nem csak azért hatékony eszköz a krónikus mieloid leukémia kezelésére, mert gátolja a tirozin-kináz enzim működését, hanem azért is, mert fokozza a mitokondriumban (a sejt energiaközpontjában) a zsírok elégetését, mely során alacsony deutériumtartalmú anyagcserevíz termelődik a sejtekben.
Tabletta A Glivec fokozza a mitokondriumban a zsírok elégetését (Forrás: Lifesciencesipreview.com)

A szerzők, Somlyai Gábor és Boros G. László, valamint amerikai szerzőtársaik közleményükben arra hívják fel a figyelmet, hogy a Glivec hatása nem elsődlegesen a tirozin-kináz gátlásán, hanem a zsírok elégetésének fokozásán keresztül valósul meg a mitokondriumban, elősegítve ezzel az alacsony deutériumtartalmú anyagcserevíz termelődését. Az eredmények szerint ennek fontos szerepe van a sejtek normál anyagcseréjének fenntartásában. A folyóirat szerkesztői között találjuk Dr. Brian J. Drukert, az Oregon Health & Science University Knight Rákintézetének igazgatóját, aki maga is részt vett a Glivec kifejlesztésében. Ez a körülmény kiemelt jelentőséget ad a cikk elfogadásának.

Néhány héttel ezelőtt a Neuro-Oncology című folyóiratban is megjelent egy közlemény a magyar kutatóktól Mit enni vagy mit nem enni – az itt a kérdés továbbra iscímmel, melyben alap egy korábbi számának vezércikkére reagálnak. Ebben a Yale Egyetem munkatársai arról számoltak be, hogy nem tapasztaltak tumornövekedést gátló hatást az alacsony szénhidrát- és magas zsírbevitelre épülő ketogén étrenden tartott tumoros egereknél. A szerkesztőnek írt levélben Boros G. László és Somlyai Gábor arra hívják fel a figyelmet, hogy nem önmagában a ketogén étrend, hanem csak az olyan ketogén étrend lehet hatásos a tumornövekedés megállítására, mely esetében a bevitt zsírokdeutériumkoncentrációja alacsony. Csak ez eredményezi alacsony D-tartalmú anyagcserevíz termelődést a sejtekben, amely hatékonyan képes gátolni a daganatok növekedését. A ketogén diéta rákkezelésben való alkalmazhatóságát napjainkban több mint tíz klinikai vizsgálatban tesztelik az Egyesült Államokban. A Neuro-Oncology szerkesztői a Harvard Egyetem vezető kutatói, így a szerkesztőnek írt levél közlése a deutériumcsökkentő mechanizmusokra vonatkozó eredmények elismerését is jelentik egyben. Az elmúlt évtizedben felértékelődött a sejtanyagcsere szerepe a népbetegségek – mint a cukorbetegség, a lipidanyagcsere zavarai vagy a daganatos betegségek – kialakulásában, az idei évben is sorra jelennek meg olyan tudományos publikációk, melyek a metabolizmus jelentőségét hangsúlyozzák a betegségek kialakulásában.

A HYD Rákkutató és Gyógyszerfejlesztő Kft., Somlyai Gábor biológus felfedezése nyomán már 18 évvel ezelőtt törzskönyveztette a világ első csökkentett deutériumtartalmú daganatellenes gyógyszerét állatgyógyászati célra, a HYD anyacége, a HYD Pharma Zrt. pedig a FuturAqua Nyrt.-vel írt alá együttműködési megállapodást humán klinikai vizsgálat lefolytatására, és az eredmények közös hasznosítására. A most megjelent közlemények ismételt megerősítését adják annak, hogy a deutériumcsökkentésre épülő terápiának jelentős szerepe lesz a jövő orvostudományában.

A borneói vörösmacska egy új populációját figyelték meg

Környezetbarát, vagy mégsem teljesen?

Megtalálták az ókori Cézárea kapuját Izraelben

CÉZÁREA,     IZRAEL,     RÉGÉSZET

Olyan olcsó lesz a napelem, mint az újságpapír!

NAPELEM,     ENERGIA,     NAPELEM TINTA