hirdetés
Tudomány

Környezetbarát, vagy mégsem teljesen?

Egyre nagyobb szerepet kap életünkben a környezet védelme, és a fenntarthatóság. Az elektromos közlekedést sokan a probléma megoldásának egyik fontos elemeként tartják számon. De hogy is van ez valójában?
Tesla MODEL S 3 Hiába a technológia, mégsem sikerül teljesíteniük a célt (Forrás: Windrower54.rssing.com)
hirdetés

A mindennapjainkban egyre több figyelmet kap környezetünk védelme. Akár tudomást veszünk róla, akár nem, nap mint nap találkozunk olyan tényezőkkel amelyek kapcsolódnak ehhez a fontos célhoz. Környezetünk védelmét segítik az olyan, számunkra nem mindig konkrét dolgok, mint a vásárláskor újrahasznosított műanyagból, vagy esetleg papírból készült zacskók használata, az energiatakarékos LED technológiát alkalmazó világítás használata, illetve akár a felesleges élelmiszer pazarlás csökkentése is. Szerencsére egyre több tudatos cselekedet is irányul a társadalom részéről a környezet védelmére, így például a szelektív hulladékgyűjtés, vagy akár az ózon réteget károsító hajtógázzal működő spray­-k használatának a kerülése.

A környezetünk megóvásának manapság az egyik legtöbb figyelmet kapó része, a szénhidrogén származékokat nélkülöző, alternatív üzemanyagokkal történő közlekedés. Ebben a kategóriában a legnagyobb ismertségnek az elektromos autók használata örvend. A légszennyezés egyik mérvadó forrása a közlekedés, és ez leginkább a sűrűn lakott és napi szinten hatalmas autós forgalmat átélő városokban érződik. A hagyományos belső égésű motorok működésük során rengeteg káros anyagot bocsájtanak ki magukból a légkörbe, így például szén-dioxidot, szén-monoxidot, szénhidrogéneket és nitrogén-oxidokat.

A városokban a levegő szennyezettségéhez nem csupán a gépkocsik sokasága járul hozzá persze, azonban a növényzet minimálisnak mondható jelenléte, a légmozgásoktól való relatív védettség és a közlekedési dugók valamint torlódások miatt ez érezteti legjobban a hatását. Mindemellett nem csupán a levegőbe kerülő kémiai anyagok és szállópor számítanak szennyezésnek, hanem a közlekedés okozta káros zaj, és a rezgések is, mely utóbbiak az ember idegrendszerét és lelki állapotát befolyásolhatják negatívan.

 

Pekingi szmogA városi levegő tisztaságáért sokat tehetnek az elektromos autók (Forrás: ellosustentavel.com.br)

 

Az elektromos autók kedveltségének legnagyobb oka, hogy elektromos hajtásuk révén nem bocsájtanak ki káros anyagokat működésük során, és mellékesen a hagyományos autóknál megszokott motorzúgás is elmarad. Ennek megfelelően a környezettudatos közlekedés legnagyobb mérföldkövének számít az egyre jobban érzékelhető terjedésük a mindennapi életben.

Az akkumulátoros energiatárolás korlátaiból, és az általában hosszadalmas töltésből kifolyólag azonban hosszabb utakra, vidéki használatra vagy kirándulásra a hazai töltőhálózat kiépítettségének gyengesége miatt nem mondhatóak a legoptimálisabb választásnak jelenleg. Egy feltöltéssel átlagosan 100-170 kilométer megtételére lehet számítani velük kapcsolatban típustól, domborzati viszonyoktól és a fékezések számától függően.

A fékezések száma és mértéke azért fontos tényező, mert az elektromos autók fékezés és lassítás során az úgynevezett regeneratív fékezésnek köszönhetően (az elektromos motor átvált generátor üzemmódba) elektromos áramot képesek visszatölteni a saját akkumulátorukra. Ez a tulajdonságuk egy hosszú autópályán való utazás során sajnos nem tudja megmutatni pozitív hatásait, azonban egy száz méterenként villanyrendőrökkel tarkított városban viszont határozottan igen.

Ha már jelzőlámpa, tegyük hozzá, hogy amennyiben egy elektromos autó megáll, és nincs szükség a motor hajtó erejére, akkor a motor is megáll, ezzel nem fogyasztva az akkumulátorban tárolt „üzemanyagot” a hagyományos autókkal szemben, amelyek ilyen esetben is nyugodt szívvel pöfékelnek tovább.

Tehát összefoglalva az eddig elmondottakat: nem bocsájt ki káros anyagokat, és még csak nem is zajos. A városi tiszta levegőért mindenképpen az elektromos közlekedés fog a legtöbbet tenni a jövőben, és talán olyan tiszták és szépek lesznek városaink néhány évtized múlva, mint ahogyan azt a XIX. és XX. századi fantasztikus történetekben megálmodták. Egyelőre azonban van két bökkenő a dologgal kapcsolatban. Az egyik, hogy az elektromos autók piaci ára ma már igaz csökkenő tendenciát mutat, mégis egy átlag keresetű ember Magyarországon, legyünk őszinték talán soha nem fogja tudni magának megengedni ezt a luxust.

A másik említett bökkenő pedig az, hogy igaz, hogy az elektromos autók nem szennyezik a környezetet, de ez a kijelentés csak lokálisan igaz. Ugyanis a működésükhöz szükséges elektromos áramot meg kell termelni, ami legnagyobb részt még ma is szénhidrogének égetésével történik erőművekben, valamint a lítium alapú akkumulátorok legyártása ugyancsak elég környezetszennyező folyamat, valamint az elöregedett akkumulátorok elhelyezése, és felhasználása még nem megoldott a mai technológiai keretek között. Mondhatjuk, hogy de hát ott van Paks, és ott vannak a víz- és szél erőművek, de ha jobban szőrszálhasogatók szeretnénk lenni, akkor mindezek megépítése és legyártása is környezetszennyező kisebb vagy nagyobb mértékben.

De ennyire talán ne ássunk most mélyre. Maradjunk a felhasznált energia előállításának a szintjén, ami a járművek működtetéséhez szükséges. Hazánk energiafogyasztásának 37%-át tudjuk nukleáris energiából fedezni, ami közvetlenül nem szennyezi a környezetet. Sugárzó anyag, az elhasználódott urán fűtőelemeket kivéve megfelelő körülmények között nem hagyhatja el az erőművet, ahhoz, hogy ez mégis megtörténjen, elég nagy szerencsétlenségnek kell történnie.

Az elektromos energia szükségletünk 15%-át szén illetve 30%-át földgáz tüzelésű erőművek segítségével állítjuk elő, amelyek a legszigorúbb szabályozások mellett sem lesznek környezetbarátok, hiszen az égés melléktermékeként keletkező gázok (főleg szén-dioxid) a légkörbe kerülnek, valamint a széntüzelésű erőművek kéményeiben leszűrt port is el kell helyezni hulladéklerakókban.

Összességében a közvetlenül környezetszennyező hatással bíró energiatermelés adja hazánk energiaszükségletének 45%-át (plusz az import áram jelentős hányada is így kerül megtermelésre). Amíg nyugati szomszédunknál, Ausztriában az előállított áram 62%-át megújuló erőforrásokból képesek előállítani, addig nálunk ez az arány 6-7% között mozog.

Hiába, nálunk sajnos nincsenek Alpok nagy esésű hegyi folyókkal, a meglévőknél pedig több vízerőművet sajnos nem nagyon tudunk építeni, szélerőművek üzemeltetéséhez megfelelő terület kevés van az országban (valamint a szélerőművek terjedését hazánkban a balszerencsésen megalkotott szabályozás is gátolja), a napenergia hasznosítás pedig még gyerekcipőben jár nálunk.

 

coal power plantHa a városban nem is, az energiatermelés helyszínén szennyezi a környezetet (Forrás: Pinterest.com)

 

Egyébiránt Magyarország elektromos energia szükségletének hiányát importból szerzi be, a szomszédos országokból, főképp Szlovákia és Ukrajna felől. Most, hogy mindezek tudatában vagyunk, kijelenthetjük, hogy igaz, hogy az elektromos járművek a működtetésük helyén nem szennyezik környezetüket, azonban előállításuk, és a számukra szükséges energia előállításának helyén valamennyire igen.

A teljes igazsághoz hozzá tartozik az is, hogy a teljesen elektromos meghajtású autók arányaiban sokkal kevesebb „üzemanyagot” használnak fel adott út megtétele alatt, mint belső égésű motorral rendelkező társaik, valamint a legtöbb ilyen típusú jármű fékezés és lassítás során elektromos áramot tud visszatermelni az akkumulátorába, így valójában még kevesebbnek tűnik a környezetszennyezés, mint ahogyan az az eddig leírtakban tűnhetett.

Hazánkban is léteznek olyan megoldások, melyek segítségével az elektromos autók töltéséhez szükséges elektromos energiát közvetlenül megújuló energiaforrásokból nyerik szélerőmű vagy napelemek segítségével. Azonban ha ismét kötekedni szeretnénk, hozzá tehetjük, hogy a napelemek előállítása arányaiban magas környezetterheléssel jár (az áramtermelő szilíciumlemezek legyártása során veszélyes anyagokat is alkalmaznak, ráadásul mérgező melléktermékek is keletkeznek), valamint a szélerőmű alkatrészei is ipari termékek, de aki mindenben a rosszat látja, annak semmi sem fog megfelelni az életben.

Írásommal pusztán fel szerettem volna hívni a kedves olvasók figyelmet, hogy nem minden dolog olyan egyszerű, hogy a teljesen környezetbarát jelzővel, tiszta őszinteséggel illethessük azt. Természetesen minden egyes aszfaltra gördülő elektromos meghajtású jármű ajándék a környezetnek, tőlünk emberektől, hiszen összességében mérföldekkel kevesebb kárt okoznak benne, mint egy 1200-es LADA. És mindaz, hogy a társadalom részéről igény mutatkozik, és akarat az ilyen irányú fejlesztésekre, hatalmas bizalmat éleszthet bárkiben a jövőt illetően.



Ha érdekesnek találta cikkünket, ossza meg másokkal is!
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
Jövő évtől más lesz a kilogramm

Jövő évtől más lesz a kilogramm



A Föld éves erőforrásainak csaknem dupláját használja fel az emberiség

A Föld éves erőforrásainak csaknem dupláját használja fel az emberiség


EMBERISÉG,     FÖLD,     BOLYGÓ

hirdetés
A Nobel-díjas Gérard Mourou-t köszöntötték Szegeden

A Nobel-díjas Gérard Mourou-t köszöntötték Szegeden



A súly- és magasságnövekedés miatt több élelmiszerre lesz szükség

A súly- és magasságnövekedés miatt több élelmiszerre lesz szükség



hirdetés
hirdetés

A weboldal cookie-kat használ a biztonságos böngészés és a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében. (Részletek)

Engedélyezi a cookie-k használatát? Igen