A dinoszauruszok kihalása vezetett a békák robbanásszerű elterjedéséhez

A békák populációinak robbanásszerű növekedéséhez vezetett az 65 millió évvel ezelőtti ütközés egy aszteroidával, amely a dinoszauruszok kihalását okozta - állapította meg egy tanulmány.
Béka A gerincesek leginkább szerteágazó csoportját alkotják a békák: több mint 6700 fajukat ismeri a tudomány (Forrás: naldzgraphics.net)

A gerincesek leginkább szerteágazó csoportját alkotják a békák: több mint 6700 fajukat ismeri a tudomány - írta a BBC hírportálja az amerikai tudományos akadémia lapjában (PNAS) megjelent tanulmányra hivatkozva.

Evolúciójuk történetét azonban a genetikai adatok hiányában mindeddig nem sikerült még feltárni.

Amerikai és kínai kutatók új tanulmánya a mai békák három fő, nagyjából egy időben megjelent ősét írja le, ezek az élő békafajok 88 százalékát jelentik.

A rendkívüli faji sokszínűség a tudósok szerint egy aszteroida becsapódása után kezdett kialakulni. Az égitest a mai mexikói Yucatán-félszigetnél ütközött a Földnek.

A becsapódás az atombombánál milliárdszor nagyobb energiát szabadított fel, kipusztítva a földi élet háromnegyedét, ám úgy tűnik, ezzel előkészítette a talajt a békák felemelkedéséhez.

A tudósok 156 békafaj DNS-ének 95 fő génjét elemezték, majd ezt további 145 faj génjeivel vetették össze, hogy a genetikai rokonságok alapján felrajzolhassák a békák részletes családfáját.

Békakövületekből vett genetikai információ segítségével felállították a családfa idővonalát. Megállapították, hogy a három legnagyobb békacsoport - Hyloidea, Microhylidae és Natatanura - eredete 66 millió évvel ezelőtti elterjedésükig nyúlik vissza.

"Újra, más paraméterekkel is elvégeztük az elemzéseket, az eredmény ugyanaz maradt"

- mondta Peng Csang, a kuangcsoui (Kanton) Szun Jat-szen Egyetem kutatója, a tanulmány társszerzője.

"A békák már több mint 200 millió éve megjelentek, kutatásunkkal arra mutattunk rá, hogy a dinoszauruszok tömeges kihalásáig kellett várni, hogy robbanásszerűen elterjedjenek és rengeteg különböző fajuk kifejlődjön, ezek leszármazottja a ma élő békafajok nagy többsége"

- húzta alá David Blackburn, a tanulmány másik szerzője, a Floridai Természettudományi Múzeum kutatója.

Az új békafajok kialakulásának sebessége arra utal, hogy a túlélők valószínűleg az ütközés után keletkezett ökológiai űrt töltötték fel - tette hozzá.

Az aszteroida becsapódása a földi vegetáció nagy részét is kiirtotta. Ahogy az erdők újra növekedésnek indultak, úgy tűnik, a békák az első lakóik között voltak.

"A legizgalmasabb, hogy megmutattuk, micsoda erős állat a béka! Túlélte a katasztrófát, mely tökéletesen eltörölte a Föld színéről a dinoszauruszokat" - magyarázta Peng Csang.

A növényevőnek tartott dinoszauruszok olykor állatokat is ettek