Először találtak közvetlen bizonyítékot fényrészecskék ütközésére

Az Európai Nukleáris Kutatási Szervezet (CERN) tudósai először találtak közvetlen bizonyítékot arra a nagyon ritka folyamatra, amelyben két foton - fényrészecske - nagy energián kölcsönhatásba lép és megváltoztatja irányát, az eredmény megerősíti a kvantumelektrodinamika (QED) egyik legrégebbi előrejelzését.
ATLAS részecskedetektor ATLAS részecskedetektor (Forrás: arstechnica.com)

"Ez egy mérföldkő: az első közvetlen bizonyíték a fény kölcsönhatására önmagával nagy energián. Ez a jelenség lehetetlen az elekromágnesesség klasszikus elméleteiben"

- idézte Dan Toveyt, a Sheffieldi Egyetem fizikusát, a CERN ATLAS-kísérletének koordinátorát a szervezet honlapján közzétett közlemény.

Évtizedeken át megfoghatatlannak bizonyult közvetlen bizonyítékot találni a fény-fény-szórásra magas energián egészen a jelentősen megnövelt teljesítményű nagy hadrontüköztető 2015-ös újraindításáig. A részecskegyorsítóban ólomionokat ütköztettek minden korábbinál nagyobb, 13 Teraelektronvolt (TeV) energián, így nyílt lehetőség bizonyítékszerzésre a fényrészecskék ütközéséről.

Az ATLAS-kísérlet tudósai több mint négymilliárd ütközést tanulmányozva találtak 13 fény-fény-szórásra bizonyítékot. Ez az eredmény 4,4 standard szórásnak (mintamérték) felel meg, ami lehetővé teszi, hogy az ATLAS-kísérlet bejelenthesse az első közvetlen bizonyítékot erről a jelenségről nagy energián - olvasható a közleményben.

Az ATLAS-kísérlet fizikusai folytatni fogják a fényrészecskék kölcsönhatásának tanulmányozását nehézionok ütköztetésével a nagy hadronütköztetőben, amelyet 2018-ra terveznek. Az így szerzett több adat javítani fogja az eredmény pontosságát és új ablakot nyithat az újfizika tanulmányozására - közölte a CERN.

A Tejútrendszer galaktikus korongja nagyobb, mint azt eddig vélték