Eddig ismeretlen óriáslajhár-fajt fedeztek fel Mexikó területén

Mexikói kutatók szerdán arról számoltak be, hogy felfedezték egy korábban ismeretlen óriáslajhár-faj egy egyedének fosszíliáját. A 10 ezer évvel ezelőtt élt állat egy víznyelő alján pusztult el.
Az óriáslajhár koponyája Az óriáslajhár koponyája (Forrás: thehindu.com)

A pleisztocén korban élt állat maradványaira még 2010-ben bukkantak rá, ám olyan mélyen volt egy víznyelőben, hogy a kutatók csak fokozatosan tudták megállapítani, miféle fosszíliáról is van szó.

A szakembereknek eddig sikerült a felszínre hozniuk a koponyát, az állkapocscsontot, illetve több más csonttöredéket és csontot is, így például csigolyákat, bordákat, de még karmokat is. A csontváz többi része továbbra is mintegy 50 méter mélyen van a víz alatt.

A kutatók a csontváz többi részét a jövő évig szeretnék felhozni a mélyből, hogy tovább tanulmányozhassák a leletet, és egyebek mellett megállapíthassák, hogy mekkora lehetett életében az óriáslajhár.

„Össze fogják rakni a darabokat, mint egy puzzle-t” – mondta az AFP hírügynökségnek az állat csontvázát tanulmányozó intézmény szóvivője, Arturo Mendez.

A kutatók elmondták, hogy a csontváz majdnem teljes, és jelenleg a vezető tudósok úgy vélik, hogy az egykor élt állat akkor eshetett a víznyelőbe, amikor az száraz volt, vagy legfeljebb csak egy kevés víz volt az alján.

Az új fajnak a Xibalbaonyx oviceps nevet adták, de becenevet is kapott – méghozzá azt, hogy „Pote”.

Azt is elárulták, hogy az első elemzések szerint az óriáslajhár 10 647–10 305 évvel ezelőtt élhetett, ekkoriban jellemző volt, hogy szerte a bolygón „óriási” állatok éltek

Mexikóban számtalan víznyelő található, és azon a helyen, ahol az óriáslajhár maradványait megtalálták, az egész világ egyik legkiterjedtebb földalatti barlangrendszere található.

A növényevőnek tartott dinoszauruszok olykor állatokat is ettek