Az El Niño miatt nőtt rekordmagasra a levegő szén-dioxid-tartalma

A szupererős El Niño újabb hatására derített fényt az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) egy új műholdja: az éghajlati jelenség számlájára írható a levegő szén-dioxid-tartalmának rekordméretű növekedése 2015-16-ban.
Műhold A kép illusztráció (Forrás: gazette.com)

A Science tudományos lapban megjelent tanulmány a NASA 2014-ben felbocsátott műholdja, az Orbiting Carbon Observatory-2 (OCO-2) adatait elemezve megállapította, hogy az elmúlt 2000 év legmagasabb éves légköri szén-dioxid-emelkedését a Föld trópusi régióiból származó szén-dioxid okozta.

A tudósok gyanították, hogy az egyik legerősebb El Nino, a 2015-16-os számlájára írható a jelenség, ám hogy miként, azt a jelen kutatás derítette ki.

Az OCO-2 első 28 hónapos adatait elemezve a tudósok arra a következtetésre jutottak, hogy az El Nino - a Csendes-óceán Egyenlítő közeli vízfelszínének néhány évenkénti felmelegedése - okozta időjárási változások állnak a szén-dioxid-többlet hátterében.

"Dél-Amerika, Afrika és Indonézia trópusi vidékei 2,5 milliárd tonnával több szén-dioxidot bocsátottak ki ekkor, mint 2011-ben"

- mondta Junjie Liu, a NASA pasadenai laboratóriumának munkatársa, a tanulmány vezető szerzője.

Ez a többlet magyarázza a 2015-16-os kiugró értéket a 2011-eshez képest.

A rekordnagyságú növekedést ráadásul akkor mérték, amikor az emberi tevékenységből származó szén-dioxid-kibocsátás nagyjából változatlan volt az El Nino előtti évekhez képest.

A 2015-ben mért, mintegy 3 milliárd tonnás növekedés mintegy 80 százaléka - 2,5 milliárd tonna - származott természetes forrásból, nagyjából azonos mennyiségben Dél-Amerika, Afrika és Indonézia trópusi esőerdeiből.

Dél-Amerika trópusi vidékén az El Nino következtében 2015 volt három évtized legszárazabb éve, ezt a növényzet is megszenvedte: a szokásosnál sokkal kevesebb szén-dioxidot vett fel a levegőből.

Afrikában ezzel szemben a szokásos mennyiségű csapadék hullott, viszont sokkal melegebb volt az átlagnál, ezért a növényzet erősebben pusztult, ami nagyobb szén-dioxid-kibocsátást eredményezett.

Ázsiában szintén nagy volt a szárazság, itt a tőzeg- és erdőtüzek okozták a szén-dioxoid-többlet nagy részét - állapították meg a tudósok.

Az eddig stabilnak vélt kelet-antarktiszi gleccserek is olvadnak