Új főemlős fajt azonosítottak

Az emberfélék családjába tartozó új főemlős fajt azonosítottak Indonéziában. Az elmúlt közel egy évszázadban ez az első olyan eset, hogy egy új hominida fajt írnak le.
Tapanuli orangután Tapanuli orangután (Forrás: sci-news.com)

A kutatókat már évek óta foglalkoztatta egy Szumátra szigetén élő kisebb orangután-populáció genetikai „különlegessége”, és nemrég arra a következtetésre jutottak, hogy egy tudományra új faj képviselőiről van szó.

A szóban forgó főemlősök létezését először egy, a kieső hegyvidéki erdőségbe tett 1997-es expedíciót követően jegyezték fel. Azóta a kutatók felfedték ezeknek az orangutánoknak a biológiai titkait is, és a borneói, illetve szumátrai orangutánok után a harmadik orangután-fajként a Pongo tapanuliensis nevet adták a fajnak. Ezzel együtt ez lesz az első olyan eset közel egy évszázada, hogy új emberfélét írnak le.

A Current Biology nevű lapban publikált tanulmány szerzői egyben felhívták a figyelmet arra, hogy az újonnan azonosított orangután-fajnak már csak 800 egyede él a világon, amivel ez a világ legnagyobb mértékben veszélyeztetett emberszabású-faja.

A kutatás elején az orangutánoktól DNS-mintát vettek, amelyek alapján kiderült, hogy a Szumátra más területein élő orangutánokhoz képest a kis populáció tagjai eltérőek voltak. Ezután a tudósok rekonstruálták a vizsgált főemlősök evolúciós történelmét a genetikai kódjukon keresztül.

A kutatás egyik vezetője, egyben a Zürichi Egyetem munkatársa, Michael Krützen a BBC-nek elmondta, hogy a genom elemzése betekintést enged számukra a faj történelmének részleteibe is, és az időben visszafelé kutatva feltehetik a kérdést, hogy mikor váltak szét a populációk.

Az elemzés során összesen 37 teljes orangután genomot vizsgáltak, amelynek során kiderítették, hogy az újonnan azonosított faj alig 700 ezer éve vált el a borneói rokonaitól.

Serge Wich, a Liverpool John Moores University kutatója az orangutánok hívóhangjait figyelte.

„Ezek a hívóhangok egy kilométerre is elhallatszanak az erdőn át. Ha megfigyeljük ezeket a hangokat, akkor szétválaszthatjuk őket, és megfigyeltünk némi finom eltérést közöttük ezeknek és más populációknak az esetében” – tette hozzá Serge Wich.

Ugyancsak felfedeztek kisebb különbségeket a szumátrai, a borneói és a nemrég azonosított orangutánok koponyájának formájában.

Serge Wich megjegyezte:

„Csak hét emberféle faj létezik, minket nem számolva. Így igen látványos, ha ehhez a nagyon rövid listához egy új fajt adunk. Ez olyasmi, amiről szerintem sok biológus álmodik”.

Sajnálatos módon az új orangután faj várhatóan a súlyosan veszélyeztetett fajok listájára kerül majd. Serge Wich elmondta, rendkívül aggasztó, hogy felfedeznek valami újat, amelyről aztán nyomban tudatosítaniuk kell, hogy minden erőfeszítésükre szükség lesz az eltűnésének megakadályozásához.

Új gént azonosítottak magyar tudósok egy ritka betegség hátterében

Az ön háza fölött hány műhold kering?