Új vérvizsgálattal mutatható ki az Alzheimer-kórra jellemző fehérje

Új vérvizsgálatot fejlesztettek ki japán és ausztrál kutatók, mellyel az Alzheimer-kórral és az elbutulással kapcsolatos ártalmas fehérje kimutatható - írta a BBC News.
Idős ember Új vérvizsgálatot fejlesztettek ki japán és ausztrál kutatók, mellyel az Alzheimer-kórral és az elbutulással kapcsolatos ártalmas fehérje kimutatható (Forrás: pexels.com)

A Nature tudományos lap aktuális számában közölt tanulmány szerint az új módszer 90 százalékos pontossággal működött, akár egészséges embereken, akár romló memóriájú betegeknél, akár Alzheimer-kórosoknál végezték el a vérvizsgálatot.

Szakértők szerint a tesztelés korai szakaszban van, ám az eredmények "nagyon ígéretesek".

Az Alzheimer-kór évekkel a memóriavesztés jelentkezése előtt elkezdődik. A gyógyítás kulcsa az lesz, ha még az agysejtek visszafordíthatatlan pusztulása előtt el lehet kezdeni a kezelést, ezért folyik sok kutatás a kórt korán kimutató vizsgálatokról.

A tesztek egyik útja, hogy kimutatják a betegség során az agyban felhalmozódó káros fehérjét, a béta-amiloidot. A fehérje agyi képalkotó eljárások felvételein is látható, de azok drágák és nehézkesek.

Alzheimer-kór: a felejtés betegségeAlzheimer-kór: a felejtés betegsége; a betegség lefolyása; lefolyás az agyban, az agy érintett régiói, ismertető ábra

Az új vérvizsgálat a vérbe jutó amiloidtöredékek után kutat. A töredékek típusainak koncentrációjából a tudósok pontosan meg tudják állapítani az agyban lerakódott béta-amiloid mennyiségét.

"Ez az első alkalom, hogy egy kutatócsoport kapcsolatot mutatott ki a vér és az agyi folyadék amiloidszintje között"

- hangsúlyozta Abdul Hye, King's College London tudósa.

Az Alzheimer-kórnak jelenleg nincs gyógymódja, ezért az új vérvizsgálatnak egyelőre a klinikai kutatásokban lehet majd hasznát venni.

A rákos áttétek terjedését meggátló hatóanyagot azonosítottak