A rákos áttétek terjedését meggátló hatóanyagot azonosítottak

Amerikai kutatók új hatóanyagot azonosítottak, amely képes meggátolni a hasnyálmirigy- és más daganatok áttétel útján való terjedését egérkísérletekben.
Egészségügy Amerikai kutatók új hatóanyagot azonosítottak, amely képes meggátolni a hasnyálmirigy- és más daganatok áttétel útján való terjedését egérkísérletekben (Forrás: pixabay.com / Darko Stojanovic)

A Northwestern Egyetem kutatói Sui Huang vezetésével az 1990-es évek végén felfedezték az összetett tumormarkert, a PNC-t, amelynek jelenléte jelzi, hogy a rákos sejtek képesek áttétel útján "többfejű szörnyként" terjedni.

Új tanulmányukban megtalálták azt a hatóanyagot, amely ezt a "szörnyet" szétrombolja és jelentősen csökkenti az áttéteket prosztata-, hasnyálmirigy- és mellrák esetében.

A metarrestin nevű hatóanyaggal kezelt egereknél kevesebb áttétes tumor keletkezett a tüdőben és a májban, és tovább éltek, mint azok az egerek, amelyek nem kaptak ilyen kezelést - írták a Science Translational Medicine című folyóiratban megjelent tanulmányukban a kutatók.

A szakemberek a metarrestint kutatási hatóanyagként felterjesztik engedélyezésre az amerikai gyógyszerhatósághoz, hogy megkezdhessék a szer klinikai vizsgálatait emberek esetében.

A rákos áttétek megelőzésére nem létezik semmilyen engedélyezett gyógyszer.

"Ez a szer olyan, mint egy piszkos bomba a rák ellen. Az áttétes ráksejt egy szörny, amely teljesen különbözők egy normálisi sejttől"

- magyarázta Huang, aki 25 éve dolgozik ezen a kutatáson.

"Az elsődleges daganatok, amelyeket műtéttel, sugárzással és kemoterápiával lehet kezelni nem okoznak elhalálozást. Az embereket az öli meg, amikor a rák átterjed más szervekre, mint például a mellrák az agyra, a májra, a tüdőre vagy a csontokra"

- idézte a kutatót a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

Az elmúlt 20 évben jelentősen javult a rákbetegek túlélési aránya a korai diagnózis és a kezelések kombinációja miatt. De az áttétes rákbetegek túlélési aránya nem változott.

A metarrestin hatékony lehet a műtéttel eltávolított daganat utáni kezelésben.

Huang kutatócsoportja több mint 140 ezer vegyületet tesztelt a PNC ellen, keresve azt a hatóanyagot, amely képes szétrombolni az áttétes ráksejteket. Amikor rátaláltak a legmegfelelőbbre, tovább módosították, hogy még hatékonyabbá tegyék.

"Meg akartuk találni az a mágikus hatóanyagot, amely a szörny több részére csap le, nemcsak a fejére, hanem csápjaira, karmaira és farkára"