Hatvan év után ismét munkába áll a greenwichi csillagvizsgáló

Hatvan évnyi szünet után ismét az eget fogja kémlelni a greenwichi királyi csillagvizsgáló (ROG).
Greenwichi csillagvizsgáló Hatvan év után ismét munkába áll a greenwichi csillagvizsgáló (By Tony Hisgett from Birmingham, UK - Royal Observatory Greenwich 3, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=64138379)

A brit csillagászat otthonának felújításon átesett Altazimuth pavilonjában új teleszkópokat helyeztek el - írja a BBC.com.

Az új eszközegyüttest Annie Maunderről, a greenwichi csillagvizsgálóban dolgozó első női kutatóról nevezték el, aki jelentős felfedezéseket tett a Naphoz kapcsolódóan. Az Annie Maunder Asztrografikus Teleszkópot (AMAT) profik, amatőrök és iskolások használhatják.

A királyi csillagvizsgálót II. Károly alapította 1675-ben. A "hajózás és csillagászat tökéletesítése érdekében" épített intézmény főleg gyakorlati csillagászattal - navigálással, időméréssel, a csillagok helyzetének meghatározásával és almanachok, évkönyvek kiadásával - foglalkozott.

Egészen 1957-ig működött, ezt követően a komoly tudományos kutatások végzését áthelyezték a várostól távolabbi, vidéki területekre, a városi szmog és fényszennyezettség elől menekülve. A levegő tisztulása és a technológia fejlődése révén azonban a teleszkópok ismét használható képeket készíthetnek a fővárosban is - mondta Brendan Owens, a ROG csillagásza.

AZ AMAT egy "négy az egyben" műszer. Három kisebb lencsét tartalmaz egy 35,5 centiméteres, csúcsminőségű Schmidt-Cassegrain teleszkóp körül. Segítségével tanulmányozni lehet a Napot és a Naprendszer bolygóit, de a jóval távolabbi csillagok és planetáris ködök is kutathatók vele. A planetáris köd bizonyos típusú csillagok körül képződő, gázból és plazmából álló világító burok.

Az új teleszkóp egy speciális hidrogén-alfa szűrő segítségével olyan felvételeket képes készíteni a Napról, amelyeken láthatóvá válnak olyan aktivitásai, mint a flerek, vagyis a nagy napkitörések.

A ROG projektjére magánadományozók, a múzeum munkatársai és a nagyközönség hozzájárulásával gyűlt össze 150 ezer font (55,5 millió forint). A pénzből sikerült teljes restaurációt végezni az Altazimuth pavilonban.

"Ez egy csodaszép Viktória-korabeli épület, amely súlyos sérüléseket szerzett a bombázások során. Az épület fele megsemmisült a II. világháborúban"

- mondta Brendan Owens.

A csillagász szerint amikor a ROG múzeummá vált, rekonstruálták az épületet, de sohasem tökéletesen, a téglafal berepedezett és benedvesedett.

"Amikor a felújítás mellett döntöttünk, megláttuk a lehetőséget az épületben, hogy csodálatos, multifunkciós, 21. századi csillagvizsgálót lehet itt létrehozni"

- emelte ki a csillagász.

A pavilon földszintjén kiállítóteret alakítanak ki, ahol Annie Maunder élettörténetét és munkásságát ismerhetik meg a látogatók.

A tengeri teknősök minden fajában találtak mikroműanyagot