Belföld

Módosulhat a fővárosi szmogrendelet

Tovább korlátoznák a szmogriadó idején használható gépjárművek körét a fővárosban - derül ki a Fővárosi Közgyűlés, a szmogrendelet módosítását is célzó javaslatból.
főváros szmog A döntés 2018. október 1-jén lépne hatályba (Forrás: MTI/Szigetváry Zsolt)

    A Szeneczey Balázs és Szalay-Bobrovniczky Alexandra főpolgármester-helyettesek által jegyzett - a budapest.hu oldalon közétett - előterjesztés szerint a fővárosi riasztási fokozat elrendelése esetén korlátoznák a 7-es és 8-as környezetvédelmi osztályú - Euro 3-as dízelüzemű - gépjárművek forgalmát is. Ez - a megfelelő felkészülési időigényre tekintettel - 2018. október 1-jén lépne hatályba.

    Az intézkedéssel - mint írták - a korlátozottak aránya az üzembentartók mintegy harmadáról gyakorlatilag 40 százalékára emelkedne.

    Továbbá korlátoznák a riasztási fokozat elrendelése esetén a 10-es és 11-es környezetvédelmi osztályú - Euro 4-es dízelüzemű - gépjárművek forgalmát is. Ez a rendelkezés 2019. október 1-jén lépne hatályba.

    Az előterjesztés szerint az előbbi rendelkezések hatályba lépésekor a használt gépjárművek gyakorlatilag fele, a 2015-ös adatok alapján 52 százaléka esne a riasztási fokozat forgalomkorlátozása alá. Mivel a fővárosi szennyezettségi szint kialakulásához további - a közlekedési hatással összemérhető - források is hozzájárulnak, illetve ezektől független környezeti tényezők is alakítják azt, ezért az 55 százaléknál nagyobb mértékű fővárosi közlekedési korlátozás a mai ismeretek alapján már nem megalapozott - írták. Hozzátették, hogy ugyanakkor a korlátozás során továbbra is indokolt - tekintettel a gépjárművek viszonylag gyorsan javuló környezetvédelmi tulajdonságaira - ezt az alapelvet fenntartani. 

    E szabályozási elvnek megfelelően, ha az üzemben tartott gépjárművekhez képest a korlátozott szennyezőbb gépjárművek aránya kisebb lesz mint 45 százalék, akkor a rendeletet indokolt lesz úgy felülvizsgálni, hogy a fővárosi riasztási fokozatban a következő dízelüzemű környezetvédelmi osztályú gépjárművek (a 12-es, dízelüzemű Euro 5-ös), majd egy következő lépésben a 13-as (dízelüzemű Euro 6-os) kerüljenek korlátozás alá - olvasható a javaslatban.

    Az előterjesztésben javasolják a belső égésű motorral hajtott, rendszámtábla nélküli segédmotoros kerékpárok forgalmának tilalmát is.

    Emlékeztettek arra is, hogy a Fővárosi Közgyűlés januári döntésével lehetővé tette a szennyezőbb - 0-4 közötti környezetvédelmi besorolású - gépjárművekkel közlekedőknek a helyi közösségi közlekedés ingyenes igénybevételét a riasztási fokozat érvényességi idejére.

    Az előterjesztésben a januári határozat hatályon kívül helyezését is javasolják.

    A januári tapasztalatok alapján is egyértelműen kijelenthető, hogy "a korlátozott ingyenesség nem hatékony eszköze a légszennyezettség elleni küzdelemnek". A közösségi személyszállítási közszolgáltatások korlátozott körben történő ingyenes igénybevételének rendeleti szintű szabályozása nem indokolt és célszerű - írták.

    Kifejtették: a januári szabályozás körülbelül az üzemben tartott gépjárművek harmadát érintette. Ha az összes érintett igénybe vette volna az ingyenes közszolgáltatást, akkor a becslés alapján, naponta legalább nettó 18 millió és legfeljebb 53 millió forint többletköltség keletkezhetett volna.

    Az eddigi tapasztalatok alapján, a riasztási fokozat napjaiban a Budapesti Közlekedési Központ érezhető utasszám-növekedést nem tapasztalt - olvasható az előterjesztésben.

    Az előterjesztők szerint indokolt a parkolási rendelet módosítása is, amellyel hatályon kívül helyeznék a korlátozás által érintett gépjárművekre vonatkozó ingyenes parkolást. Mint írták, a jelenlegi szabályozásban már kellő idő áll rendelkezésre a korlátozással érintett gépjármű-tulajdonosok számára a gépjárművel történő távozásra, illetve a jövőbeli utazások áttervezésére.

    A javaslat szerint indokolt a szmoghelyzetekkel kapcsolatos felsőbb szintű jogszabályi környezet felülvizsgálata is.

    A szmogrendelet módosításáról ma dönthet a testület.

    Karácsony Gergely a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülését megelőzően tartott sajtótájékoztatón úgy fogalmazott, sokkal drasztikusabb lépések kellenek ahhoz, hogy a budapestiek ne fulladjanak meg a saját városukban.

    Példaként említette, hogy korábban azt javasolták, a fővárosi szmogriadó idején felváltva közlekedhessenek a páros és páratlan rendszámú autók, továbbá ebben az időben váljon ingyenessé a tömegközlekedés, az arányaiban leginkább szennyező robogókat pedig ne lehessen használni.

    Karácsony Gergely kitért arra is, a városvezetés szintén bátortalanul, de a jó irányba indult el a Római-part árvízvédelme ügyében is, azzal, hogy különválasztaná a Dunába torkolló patakok gátjának megépítését.

    A Párbeszéd politikusa megjegyezte ugyanakkor, továbbra is elfogadhatatlannak tartják, hogy a főváros még mindig a part mentén tervezi megvalósítani az elsődleges árvízi védvonalat.

Forrás: MTI



Ha érdekesnek találta cikkünket, ossza meg másokkal is!
Ismét nőtt a légszennyezettség

Ismét nőtt a légszennyezettség



A weboldal cookie-kat használ a biztonságos böngészés és a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében. (Részletek)

Engedélyezi a cookie-k használatát? Igen