A szennyezett levegő már hizlal is

A szennyezett levegő nem csupán tüdőnkre és szívünk egészséges működésére van rossz hatással. Tudósok ugyanis most megállapították, hogy anyagcsere folyamatunkat is negatívan befolyásolja, ami pedig elhízáshoz vezethet.
Peking Sajnos egyáltalán nem volt nehéz rekonstruálni a kísérletben a szennyezett levegőt (Forrás: Washingtonpost.com)

Egy Pekingben elvégzett vizsgálat alapján tudósok azt állítják, hogy a szennyezett levegő anyagcsere folyamatunkra is negatív hatással van. Ebből pedig az következik, hogy a globális elhízás háttérben ez is szerepet játszhat.

Nem csupán ez volt az első, ezzel a témával foglalkozó kísérlet. Korábban már kiderült, hogy azoknak az embereknek, akik szennyezett levegőjű városokban élnek, magasabb a testtömegindexe. Illetve egy másik tanulmány segítségével kimutatták azt is, hogy párhuzamot lehet vonni "a szennyezőanyagokban található bizonyos részecskék és a terhesség alatti, illetve a gyerekkori kóros elhízás között".

Mivel az utóbbi kísérletnek voltak hiányosságai, így a Duke Egyetem tudósai most azokat áthidalva próbáltak meggyőzőbb tanulmányt létrehozni. A vizsgálathoz vemhes patkányokat használtak. Nem volt nehéz rekonstruálni a szennyezőanyagokban gazdag levegőt, hiszen a pekingi levegő részecskéinek koncentrációja rendkívül rossz minőségű az utóbbi időben.

TúlsúlyAz anyagcsere-zavar egyenes út az elhízáshoz (Forrás: Womansday.com)

A patkányokat két csoportra osztották. Az egyik csoportot olyan kamrákba tették, amelyek a városban is belélegzett levegővel voltak feltöltve, a másik csoportot viszont olyanba, ahol megbízható légszűrő berendezés működött. A két csoport alanyai körülbelül mind azonos súlyúak voltak a kísérlet elején. A később megszületett patkányokat is 3-8 hetes korukig a szennyezett levegőjű, illetve a szűrt levegővel teli kamrákba tartották.

Mindenképpen érdekes megemlíteni, hogy már a 19. nap elteltével megváltozott az állatok anyagcseréje. Fokozott inzulinrezisztenciát, rosszabb zsírprofilokat, illetve rossz koleszterint állapítottak meg náluk. Ezenkívül fontos azt is megemlíteni, hogy a megszületett patkányok közül nagyobb tömeggel jöttek a világra azok az egyedek, amelyek anyját a szennyezett levegőjű kamrába tartották.

Junfeng Zhang, a Duke Egyetem professzora elmondta, hogy anyagcsere-zavar alatt a cukrokat és a zsírokat szervezetünk nem tudja megfelelő mértékben energiává alakítani. Ez pedig feltűnt a rossz levegőn élő patkányoknál is. Ezenkívül megjelentek gyulladások a test szöveteiben, amik pedig számos betegségnél jelen vannak, továbbá felelőssé tehetőek az elhízásért is.

Az anyagcsere-zavarnak azonban hosszú távú hatásai is vannak és a kicsinyeknél is megfigyelhetőek voltak még jó pár hét elteltével is.

A tanulmányt a Journal of the Federation of American Societies for Experimental Biology című szaklapban publikálták.

Távolról is tudtak vadat ölni a neandervölgyiek