Az alváshiány már néhány nap után megváltoztatja a bélrendszer baktériumainak összetételét

A kiegyensúlyozott alvási szokások azért is fontosak lehetnek, mert elég néhány nap alváshiány ahhoz, hogy a bélrendszerben található baktériumok korábbi összetétele megváltozzon – derült ki egy kisebb kutatás során.
Nő egy irodában A bélrendszer mikrobióta összetételének megváltozása rossz hatással lehet az egészségre (Forrás: dailyburn.com)

Az alváshiány hatására már csupán két nap után is megváltozhat a bélrendszer mikrobióta összetétele, ami rosszabb anyagcseréhez vezethet – derült ki a Molecular Metabolism nevű lapban közölt tanulmányból.

Egy átlagos, 18-60 éves felnőttnek ahhoz, hogy megfelelő egészségnek örvendhessen, és a közérzete is optimális lehessen, éjjelente legalább 7 óra alvásra van szüksége az American Academy of Sleep Medicine ajánlása szerint. Az Egyesült Államokban azonban egy egészségügyi jelentés szerint a felnőttek több mint harmada még hét órát sem tud aludni egy-egy éjjel. Az alváshiány számtalan betegséghez és kedvezőtlen állapothoz járulhat hozzá, így a magas vérnyomás, stroke, elhízás, 2-es típusú cukorbetegség, vagy akár szívbetegség kialakulásához is vezethet.

Már a korábbi kutatások alkalmával is felmerült annak lehetősége, hogy a bélrendszerben található mikroorganizmusok társulásának, tehát a mikrobiótának a megváltozott összetétele felelős lehet az elhízás, illetve a 2-es típusú cukorbetegség létrejöttéért. Egészen eddig azonban nem volt bizonyíték arra, hogy az alváshiánnyal is összefüggésbe hozható mindez.

Az új tanulmány szerzői szerint az embereken és egereken végzett kutatások egy részéből valószínűsíthető volt, hogy a bélrendszerben élő baktériumoknak lehet egyfajta cirkadián ritmusa, amelyet talán felborít az alváshiány. Eddig ugyanakkor nem voltak olyan kutatások, amelyek kifejezetten az elégtelen alvás és az emberek bélrendszerének mikrobiótája közötti kapcsolatot vizsgálták volna.

A kutatócsoport összesen kilenc, átlagos testsúlyú, egészséges személyt vizsgált, és székletminták elemzése során igyekeztek megállapítani az alváshiány hatását a mikrobiótára. Az egyik esetben az emberek közel nyolc órát aludhattak, míg ezt követően két napig legfeljebb megközelítőleg négy óráig maradhattak az ágyban. Mivel az étkezések ideje és maguk a szervezetbe bevitt táplálékok is befolyásolhatják a mikrobióta összetételét, így ezeket a tényezőket is igyekeztek kiszűrni.

Megfigyeléseik szerint az alváshiány a bélben élő baktériumok diverzitását, vagyis sokféleségét nem befolyásolta, viszont akadtak baktériumok, amelyek jelentős mértékben megszaporodtak. Így éppen a korábbi kutatások során az elhízással összefüggést mutató Firmicutes törzsbe tartozó baktériumok szaporodtak fel a Bacteroidetes törzsbe tartozó baktériumok kárára.

Emellett a kutatók arra is felfigyeltek, hogy az alvásmegvonást követően 20 százalékkal csökkent a vércukorszintet szabályozó hormonra, inzulinra való érzékenység is.

Természetesen a folyamat pontosabb megértésére további kutatásokra lehet szükség. Ugyancsak említésre méltó, hogy csak két napig figyelték az alváshiány hatásait, hiszen összesen eddig nem aludhattak eleget az önkéntesek.

Távolról is tudtak vadat ölni a neandervölgyiek