Nevet kapott egy csillagközi aszteroida

Nevet kapott az első ismert aszteroida, amely a csillagközi űrből a Naprendszerbe érkezett. Az 'Oumuamua nevet kapta, amelynek jelentése hawaii nyelven „elsőként érkező távoli üzenet”.
Nevet kapott egy csillagközi aszteroida Oumuamua röppályája (Forrás: iau.org)

A sebességét és röppályáját vizsgáló kutatók szerint egy másik csillag körüli bolygórendszerből érkezett. Az aszteroidát Rob Weryk, a Hawaii Csillagászati Intézet Egyetemének munkatársa fedezte fel októberben egy Mauin lévő csillagvizsgáló segítségével - írja a BBC.com.

Weryk és munkatársai észrevették, hogy nagyon gyorsan halad - elég gyorsan ahhoz, hogy ellenálljon a Nap gravitációs erejének -, ráadásul egy nagyon excentrikus röppályán.

A tudósok szerint az 'Oumuamua külső jellegzetességei távoli eredete ellenére is nagyon ismerősek. Mérete, tengely körüli forgása és vöröses színe hasonlatossá teszi a Naprendszer aszteroidáihoz. Mintegy 180-szor 30 méteres - áll az Astrophysical Journal Letters című szaklapban megjelent tanulmányban.

Ha más csillagok körül hasonlóképpen formálódnak a bolygók, mint a Naprendszerben, akkor várhatóan több 'Oumuamua-méretű objektum is kilökődhet a folyamat során - vélik a tudósok.

Az aszteroida jóval formálisabb elnevezése az égitestek elnevezéséért felelős Nemzetközi Csillagászati Egyesület (IAU) által adott 1I/2017 U1. Az I az interstellar, azaz csillagközi jelzőre utal. Az 'Oumuamua az első objektum, amely nevében az I betűt viseli.

A születéstől megelőzhető lenne az 1-es típusú diabétesz