Kiderült, miként segít a szívbetegség megelőzésében a koffein

A mérsékelt koffeinfogyasztás több korábbi tanulmány szerint is csökkentheti különböző betegségek, így például a 2-es típusú cukorbetegség, a szívbetegség és az agyvérzés kockázatát is, eddig azonban a kedvező hatások mögött álló folyamatok nagyrészt ismeretlenek voltak.
Egy csésze kávé A napi négy csésze kávéban található koffeinmennyiségnek észrevehető hatásai lehetnek. (Forrás: pixabay.com / pixel2013)

Egy friss kutatás szerint a koffein elősegíti egy szabályozó fehérje a mitokondriumba jutását, és így javítja annak működését, amivel végső soron a szív- és érrendszer sejtjeit óvja a károsodástól.

A június 21-én a PLOS Biology nevű lapban megjelent tanulmány szerint a védő hatás olyan mennyiségű koffein fogyasztása esetében volt megfigyelhető, ami nagyjából napi négy csésze kávé koffeintartalmának felel meg. A kutatást Judith Haendeler és Joachim Altschmied, a Düsseldorfi Egyetem és az IUF düsseldorfi kutatóintézetének kutatói vezették.

A tanulmány szerzői korábban már megfigyelték, hogy a fiziológiailag jelentősnek tekinthető koncentrációjú (vagyis a négy csésze kávé elfogyasztásával a szervezetbe vitt mennyiségű) koffein javította a vérerek belső falát alkotó endotél sejtek funkcionális kapacitását, és már ekkor felfigyeltek arra is, hogy a hatás a mitokondiummal, a sejtek az energia előállításában, illetve raktározásában kulcsfontosságú szerepet játszó sejtszervecskéjével hozható összefüggésbe.

Az újabb tanulmányban az fedték fel, hogy egy – p27 nevezetű – fehérje, amely a sejtciklus szabályozásában vesz részt, a szív főbb sejttípusainak mitokondriumában is jelen volt, s ezekben az endotél sejtek migrációját segítette elő, védte a szívizom sejtjeit a sejthaláltól, továbbá elősegítette a fibroblasztok átalakítását is. Megfigyelésük szerint a koffein – napi négy csésze kávéban található mennyiség esetén – elősegítette a p27 fehérje a mitokondriumba mozgását, ezzel az előbbi folyamatokat elindítva.

A kutatás során vizsgált prediabéteszes, elhízott és idősebb egerek esetében bizonyult védő hatásúnak a koffein.

A kutatók szerint eredményeik révén akár újabb, hatékonyabb stratégiákat is kidolgozhatnak a szívizom óvására.

A születéstől megelőzhető lenne az 1-es típusú diabétesz